Poortje open...poortje dicht..?

Politieke uitspraken en beslissingen over het spoor
Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Poortje open...poortje dicht..?

Bericht door Peter Haaswijk » 16-03-2015 11:08

Hallo,
Opnieuw laait de discussie over de poortjes op nu NS ze op de grotere stations in de komende zommer wil sluiten.
Als gebruiker van het station Leiden Cs ken ik daar de situatie en ik kan mij niet voorstellen hoe de poortjes anders zouden kunnen staan dan nu.

Ik vraag mij af , of het niet mogelijk is, de poortjes op de drukke uren open te houden en ze b.v. te sluiten van 's avonds 7 uur tot de volgende morgen 7 uur.

In Leiden gaat het vooral om de doorloop vanaf de stad en het busstation naar het LUMC ziekenhuis.
In Leiden zijn vrijwel alle partijen "Tegen "de poortjes.

Ik ga er vanuit ,dat de -meeste- incidenten plaats vinden in de avond en nacht , maar dat weten de insiders op dit forum beter dan ik wanneer die plaats vinden en of mijn voorstel dan wel effect heeft.
Met vr gr ,
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 16-03-2015 11:48

Dit probleem speelt niet allen in Leiden.
Ook Amsterdam heeft dit probleem. Zeer velen moeten van de stationstunnels gebruik maken om naar de ponten te komen.
Vooralsnog ben ik geen onverdeeld voorstander van die poortjes.
Naar mijn idee hadden die poortjes uitsluitend naar de perrons geplaatst moeten worden om het doorlopen en afscheid en ophalen van het station mogelijk te houden. Afhalers en brengers kunnen ook in de stationshal wachten net als op Schiphol.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 16-03-2015 13:05

Poortjes hebben helemaal geen nut, zeker niet op stations zonder persoonlijk toezicht. Verwacht er dus niet te veel van.
Een niet goed incheckende oma van 85 hou je er wel mee buiten, maar de gladde zwartrijders echt niet.
Stond zelf laatst in Enschede achter de poortjes, oeps kaart niet bij mee, maar was 1 2 3 zo buiten......
Overigens te Vlaardingen Oost zijn alle poortjes ineens weer verdwenen, er staan nu nog enkel paaltjes ( en een mooie nieuwe plavuizen vloer. in de stationshal.......)

gr Remkraan
Wie schrijft, die blijft

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 16-03-2015 13:56

Dus "jullie "als treinpersoneel zien meer in persoonlijk toezicht ?
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

rondegoede
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 123
Lid geworden op: 04-08-2014 19:26

Bericht door rondegoede » 17-03-2015 16:42

Die poortjes zullen wel iets helpen,maar het echte geteisem houd je er niet mee buiten :???:

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 17-03-2015 20:09

Ik heb vandaag ,toen we in Enschede uit-en incheckten bij de werkende poortjes daar , dat ze vrij lang na de doorgang open blijven staan ,
dus.... :???: :???:
Dat helpt dus inderdaad weinig .
Een marinier met een pistoolmitrailleur is het andere uiterste...

Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 17-03-2015 23:38

In Engeland zijn de laatste jaren erg veel poortjes bijgeplaatst, ook ruim buiten Londen. Opvallend daar is dat er altijd personeel bij staat. Met bv onze FIP biljetten loop je naar hun toe, en ze laten je binnen. Maar ook mensen met kinderwagen, welke er niet doorkunnen, worden handmatig via breed poortje geholpen. Kijk dat is service.

Daar hebben ze al lang ontdekt dat onbemande poortjes niet werken, maar staat er personeel bij op zichtafstand, kijk dat is net een barrière te veel om op "slinkse wijze" het station te betreden/verlaten.
Maar daar komen ze hier ook nog wel achter.......

Mooi voorbeeld is bv Ztmo: enorme afzettingen en dure poortjes, maar geen toezicht. De slimmeriken lopen er gewoon langs, over de perronrand.......
Wie schrijft, die blijft

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 18-03-2015 11:28

Die conclusie had ik al genomen toen ik voor het eerst die poortjes op de Flevolijn zag.
Mensen die echt buiten de regels om willen komen er hoe dan ook toch.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

phanter
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 176
Lid geworden op: 23-08-2014 17:47

Mansveld "Sluit poortjes snel"

Bericht door phanter » 18-03-2015 15:54

Mansveld: gemeenten sluit snel NS-poortjes

DEN HAAG -
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) roept gemeenten op mee te werken aan de snelle sluiting van toegangspoortjes op NS-stations om het geweld op stations en in treinen terug te dringen. Ze doet de oproep woensdag in een brief aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Vorige week sprak Mansveld met de NS af om extra maatregelen te nemen om de agressie tegen te gaan. Aanleiding voor het overleg was de zware mishandeling van een NS-conductrice.
De partijen kwamen onder meer overeen de poortjes zo snel mogelijk te sluiten. Maar er zijn gemeenten die de poortjes liever openhouden bijvoorbeeld omdat het station een doorgaande route vormt tussen twee stadsdelen. Maar volgens Mansveld zijn er „acceptabele alternatieven“ zoals een passagepas of een alternatieve doorgangsroute vlakbij het station.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2381 ... nel__.html
lees verder hier

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 18-03-2015 16:51

De Gemeente Leiden is in meerderheid fel tegen de poortjes."NS heeft geen recht ze te sluiten omdat dit bij de voorbereidingen van de bouw van het huidige station is afgespoken."

Volgens mij is er in Leiden wel een alternative route mogelijk vanaf de stadskant naar de ingang vh LUMC ziekenhuis, die denk ik , vrouwonvriendelijk wordt gevonden , de Joop Walenkamp tunnel.
De loopafstand is echter vrijwel gelijk aan die door het station heen ,n.l. ongeveer 340 meter.( Volgens Google-E.)

Maar ik denk dat dat wel verbeterd kan worden en goedkoper is dan een hele nieuwe voetgangerstunnel onder de perrons door.
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

Plaats reactie