Regelgeving: Rood P-sein

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 08-04-2015 15:31

popeye schreef:Hoe zit het dan als je ziet dat de overweg(en) wel werken,tijdens het roz na een rood P sein ?

Van afstand bij helder zicht zie je dat de overweg gewoon normaal dicht gaat en het verkeer stopt

Toch 10km, fluiten enz ?
Bij een seinstoring waarbij P seinen gestoord zijn ligt de overweg achter dat sein gewoon dicht. Zij werken niet via de aankondigingsectie.
Verderop kunnen de overwegen wel werken maar ROZ blijft van kracht.
Door de lange aanrijdtijd kan ook hier het wegverkeer besluiten om de overweg te passeren
Dit is anders bij bediende seinen die je na een aanwijzing mag passeren. Die moet je dichtrijden door bezetting van de middensectie en wachten tot boompjes omlaag zijn.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Paul
Bronzen forumlid
Bronzen forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-10-2014 16:29

Bericht door Paul » 08-04-2015 15:37

popeye schreef:
klant123 schreef:Zou ik wel doen, al is het maar om je in te dekken mocht het toch fout gaan.
Natuurlijk doen we dat :wink:

Maar MOET het ook :?:
Leuke discussie

Volgens mij MOET het niet,de regelgeving zegt "Rekening houden met het niet in werking komen van enz enz

Goed, je houd er rekening mee ,maar als je kunt zien dat alles normaal werkt
dan gewoon met ROZ erover heen.

Je hebt toch geen Aanwijzing Aki/Ahob gekregen ?

Ted
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 13-06-2014 20:22

Bericht door Ted » 08-04-2015 19:03

Paul schreef:Je hebt toch geen Aanwijzing Aki/Ahob gekregen ?
Dat zit toch `Ingebakken` in je ROZ ?

Paul
Bronzen forumlid
Bronzen forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-10-2014 16:29

Bericht door Paul » 09-04-2015 18:05

Ted schreef:
Paul schreef:Je hebt toch geen Aanwijzing Aki/Ahob gekregen ?
Dat zit toch `Ingebakken` in je ROZ ?
maar wat doe je dan als je rijdt op zicht ?
wat houd het roz eigenlijk in ?
wanneer kan men roz opgelegd krijgen ?

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 09-04-2015 19:47

ROZ is de afkorting van Rijden Op Zicht.
Dit kan je opgelegd krijgen uit het seinbeeld geel knipper of tijdens een aanwijzing STS of wanneer je tijdens een seinstoring een P sein in de stand stop mag passeren. Of een bord die geplaatst is langs een spooraansluiting met vergrendelde wissels. En alle rangeerbewegingen die niet door vaste seinen opgelegd worden.
Met andere woorden een zodanige snelheid minder dan 40 km/u zodat voor ieder denkbare hindernis gestopt kan worden. afhankelijk van zicht en beremming.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Paul
Bronzen forumlid
Bronzen forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-10-2014 16:29

Bericht door Paul » 09-04-2015 20:00

Ok Flip,duidelijk

Maar nu ben ik aan het rijden en mijn ATB cabine sein valt terug naar geel

laten we het houden op een baanstoring ,want mijn laatste seinbeeld was groen.
Ik rem af naar 40km en ga rijden op zicht want er kan een kortsluitkabel geplaatst zijn of een sein kan herroepen zijn.

Ik ga dit volhouden tot ik het eerste seinbeeld wat een beter seinbeeld toont
gepasseerd ben,ook al geeft de ATB daarvoor al weer een beter seinbeeld.

Maar moet ik nu ook al de overwegen behandelen als zijnde gestoord?
dus 10km en fluiten ?

Dus moet ik dat van de regelgeving ?

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 09-04-2015 22:19

Paul schreef:Ok Flip,duidelijk

Maar nu ben ik aan het rijden en mijn ATB cabine sein valt terug naar geel

laten we het houden op een baanstoring ,want mijn laatste seinbeeld was groen.
Ik rem af naar 40km en ga rijden op zicht want er kan een kortsluitkabel geplaatst zijn of een sein kan herroepen zijn.

Ik ga dit volhouden tot ik het eerste seinbeeld wat een beter seinbeeld toont
gepasseerd ben,ook al geeft de ATB daarvoor al weer een beter seinbeeld.

Maar moet ik nu ook al de overwegen behandelen als zijnde gestoord?
dus 10km en fluiten ?

Dus moet ik dat van de regelgeving ?
Hoofdstuk 4 1.10

Wanneer je langer dan twee minuten stil gestaan hebt rijdt u verder met ROZ tot beter seinbeeld dan stop.

In de door jouw genoemd voorbeeld van een ATB baanstoring tw. wegvallen van de code blijf je in principe in beweging en kan ROZ bëeindigt worden nadat je het eerstvolgende sein dat beter dan stop toont geheel voorbij bent. Een overweg die dicht ligt gaat pas na vijf minuten in de storingsmelding. In die vijf minuten kom je met een snelheid van 30 km/u al 2500 meter verder. De gemiddelde overwegaankondiging ligt in de buurt van de 1200 meter afhankelijk van de soort overweg. Maar de teller gaat pas lopen nadat de overweg ook daadwerkelijk gesloten is.
Sta je echter langer dan twee minuten stil dan kan je gevaarlijk dicht in de buurt van de storingmeldtijd van die overweg komen en moet je contact hebben met de TRDL want hij kan zien of een overweg in de storing is gekomen en of hij een andere rijwegkeuze heeft gemaakt. Vandaar ROZ.
Dus in dit geval behoef je de overwegen niet te behandelen als voorgeschreven bij een aanwijzing AKI/AHOB.
Ik hoop zo een beetje duidelijkheid te hebben gegeven
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Paul
Bronzen forumlid
Bronzen forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 28-10-2014 16:29

Bericht door Paul » 10-04-2015 14:23

Bedankt voor de heldere uitleg flip !

Dus bij het ROZ hoeft niet altijd de aki/ahob te worden aangereden
Hier bestaat soms nog wel wat misverstand over bij collega,s .

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 10-04-2015 15:17

Iets anders kan je ook helpen.Dit is mij een keer overkomen.
Tussen Meppel en Zwolle bij Staphorst om precies te zijn kreeg ik een max/diff melding. Normaal ga je dan ontgrendelen en je snelschakelaar weer inzetten terwijl je nog ruim in beweging bent.
Echter weigerde de ontgrendelknop en krijg je nooit meer de snelschakelaar in. Uitlopen naar Zwolle was geen optie gezien de snelheid en afstand tot Zwolle. Dus in de wetenschap dat het deel uit Leeuwarden nog achter mij zat heb ik hem stilgezet achter de overweg bij Dedemsvaart en ruim voor de volgende overwegaankondiging.
Het uitschakelen en weer inschakelen van de stuurstroom wat in zo'n geval ook moet helpen had geen resultaat. En daar sta je dan.
Een paar munuten later maar combineren met het deel uit Leeuwarden en toestemming aan de TRDL vragen voor vertrek. Na toestemming ga je rijden met ROZ maar voor een overweg hoef je niets meer te vrezen en ga je verder na het passeren van het volgende sein wat geen stop toont.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Plaats reactie