Achterstallig onderhoud aan wissel mede oorzaak ontsporing

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Plaats reactie
Twente
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 174
Lid geworden op: 02-08-2014 09:42

Achterstallig onderhoud aan wissel mede oorzaak ontsporing

Bericht door Twente » 18-12-2014 17:30

De treinontsporing nabij station Hilversum op 15 januari van dit jaar was mede het gevolg van achterstallig onderhoud aan een wissel. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag gepubliceerde rapport. Daarbij wijst de Onderzoeksraad op het gevaar dat de spoorveiligheid onbedoeld te weinig aandacht kan krijgen als het onderhoud zich te eenzijdig richt op het tegengaan van treindienstverstoringen.

lees hier verder http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzo ... rsum#fasen

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 18-12-2014 17:58

Aanvankelijk wist ik niet dat afliggende wisseltongen ook nog door de binnenkant van de flenzen werden aangeraakt.
Maar nu blijkt is dat dus wel het geval en wordt de tong in een trilling of slingering gebracht. Vermoeidheid van de breekbeveiliging heeft daarna tot breuk geleid met een ontsporing tot gevolg.
De onderzoekraad heeft tekortkoming van het onderhoud geconstateerd.
Mag ik nu constateren dat dit wederom een bewijs is dat de ontkoppeling van NS en Prorail net als in Engeland funeste gevolgen heeft gehad?
Destijds hadden we de dienst weg en werken. Die onderhielden het spoor.
Tot dan heb ik nimmer van ditsoort ontsporingen gehoord, maar toen hadden we ook nog geen EBI switchen.
Ik neem aan dat het aanraken van de binnenzijde van de wielen met de afliggende wisseltongen ook geen goede zaak is. De tongen slijten dan overmatig en krijgen zo geen dragend vlak meer aan de aanslagspoorstaaf.
Prorail heeft iets om over na te denken. Evenals de politiek.
Hoe dom zij waren in 1995 wel te verstaan.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 20-12-2014 11:42

Hallo,
Ik heb het rapport helemaal doorgespit gisteren. :???:
Het is begonnen door een defecte rol ondersteuning van de wisseltong, waardoor de tong te zwaar sleepte over de glijstoelen, die eigenlijk alleen maar ondersteunen. De tong bleef wat " achter " , als de wissel van linksleidend naar rechtsleidend werd gelegd. De rol moet de tong 1mm optillen bij het overlopen vd wissel. De rol zit op een vaste hoogte, de tong gaat dus 1mm omhoog.
Eigenlijk is hij overgeslagen bij de visuele inspectie vanaf het naast liggende schouwpad, blijkbaar mag een monteur niet zomaar in het spoor gaan staan om even goed te kunnen kijken. (Veiligheidseis )
Vr Gr, Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 20-12-2014 12:19

Ik heb mij gebaseerd op de animatie en de daaruit verbonden conclusie.
Voor het gehele rapport heb ik nog geen tijd gehad maar heb het wel gedownload.
Ik ga het zeker weer lezen.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 20-12-2014 16:08

Het is een mooi rapport over de gebeurtenissen in Hilversum en bijna volledig.
Toch zou ik graag willen weten hoe het gedeelte met de breekring van de EBI wisselsteller precies in elkaar zit.
Want hoe breekt de ring ,als een wielstel de tongen bij het openrijden uit elkaar gaat drukken ?
Op internet kan ik niet vinden hoe de steller werkt.
Vr Gr, Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

klant123
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 467
Lid geworden op: 21-07-2014 15:03

Bericht door klant123 » 20-12-2014 19:44

Beelden van de ontsporing en een animatie van de oorzaak:
https://www.youtube.com/watch?v=J2KKoeF_M5A

Behoorlijk heftig :???:
Had veel slechter kunnen aflopen.

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 20-12-2014 21:26

Peter Haaswijk schreef:Het is een mooi rapport over de gebeurtenissen in Hilversum en bijna volledig.
Toch zou ik graag willen weten hoe het gedeelte met de breekring van de EBI wisselsteller precies in elkaar zit.
Want hoe breekt de ring ,als een wielstel de tongen bij het openrijden uit elkaar gaat drukken ?
Op internet kan ik niet vinden hoe de steller werkt.
Vr Gr, Peter
Een beetje lastig uit te leggen, maar ik zal het proberen.
De oude wisselstellers, de NSE stellers hebben een motor aan de zijkant van het wissel. deze drijft via een tandwiel en een slipkoppeling de stang die de twee wisseltongen beweegt aan. Die stang bestaat dus uit één geheel en zit met bouten aan de wisseltongen vast. Wordt nu een wissel opengereden dan wordt de afliggende wisseltong tegen de zwaartekracht en het gewicht van de as over de hellingplaten tegen de aanslagspoorstaaf afgeduwd, en de andere tong met dezelfde kracht vrij geduwd. De betreffende wisseltong kan hierdoor verbuigen maar de beide tongen blijven indien de bouten niet breken op de juiste afstand.

Bij de EBI switch bevind zich de motor tussen de wisseltongen. De beide wisseltongen kunnen dus niet ononderbroken aan elkaar vast zitten.
De motor drijft dus beide tongen via twee korte stellerstangen aan.
Wordt nu een wissel opengereden komt er een grote kracht op de verbinding tussen de motor en de wisseltong. Om grote schade te voorkomen is die verbinding middels een breekbeveiliging tot stand gekomen. De aansturing van de motor geschied via een microprocessor die de beide wisseltongen controleerd op de juiste beweging en rekent dat vanuit de eindposities van de wisselsteller. Daarom mag je bij het krukken niet de krukbeweging onderbreken wanneer de tongen ogenschijnlijk aan liggen maar moet je doordraaien tot de eindstand.
Het spreekt vanzelf dat bij elke omlegging van het wissel een zekere kracht op de breekbeveiliging uitgeoefend wordt. Daar moet deze tegen bestand zijn uiteraard. Maar indien in de loop van tijd het omleggen van het wissel een grote weerstand ondervind zal er dus ook een grotere kracht op de breekbeveiliging worden uitgeoefend. Als bovendien de wisseltong ook nog in een slingerende beweging wordt geforceerd met sterk wisselende krachten op de breekbeveiliging kan ik mij voorstellen dat die eens zal breken. Het vervelende is dan echter wel dat de electronica dit niet zal signaleren. Al met al heeft het wissel dus visueel in de juiste stand gelegen bij vertrek van de trein. Na passeren van enkele assen is de breekbeveiliging gebroken en komt de afliggende wisseltong vrij beweegbaar te liggen. Door het aanraken van de binnenzijde van een van de wielstellen is die tong in slingering gebracht en kennelijk voldoende om tegen de bijbehorende aanslagspoorstaaf aan te komen liggen met als gevolg deze ontsporing.

Het is jammer dat de instructie wisselkrukken uit het herinstructiepakket is gehaald want destijds kon je in de vakschool voor infrabeheer in Amersfoort het geheel mooi van binnen bekijken en kreeg je deskundige uitleg.
Tot zover ik uit mijn geheugen kan putten. Wellicht is er iemand die er meer van weet.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 21-12-2014 09:35

Goedemorgen Flip,
Bedankt vor het opfrissen van mijn geheugen.
In begin jaren 60 was ik aspirant monteur Seinwezen en heb met anderen samen menige wisselrevisie in de open lucht bij wissels gedaan ,gewoon tussen de treinen door ,met een onderchef als veiligheids/contactmam met Post T. :wink:

Maar hoe de EBI steller in elkaar zit ,weten we dus eigenlijk niet. Aan het demo filmpje over het onderzoek heb je ook niets ,want dat toont alleen de buitenkant ,met de 4 einden van de wisselstangen.
Hoe die breekring de zaak koppelt kan ik niet zien.
Met jou hoop ik dat er hier iemand is ,die het kan laten zien.

Vr Gr, Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

Plaats reactie