NS-medewerkers bezorgd over spoor en treinen

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Plaats reactie
Twente
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 174
Lid geworden op: 02-08-2014 09:42

NS-medewerkers bezorgd over spoor en treinen

Bericht door Twente » 08-01-2015 07:40

Spoormedewerkers luiden de noodklok over de kwaliteit van de treinen en apparatuur waarmee ze moeten werken. Dat blijkt uit een onderzoek van spoorvakbond VVMC onder de leden.
Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport deugt het huidige spoorbeveiligingssysteem niet. Treinen blijven voorbij rode seinen rijden.


Complete artikel op http://www.telegraaf.nl/binnenland/2353 ... nen__.html

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 08-01-2015 12:12

Opmerkelijk! De Volkskrant meldt daarentegen dat het aantal STSen sterk gedaald is.
We kunnen blijven roepen dat het onveilig is op het spoor maar zolang ECTS er niet is of op beperkte schaal en zich bovendien langjarig moet bewijzen moeten we het doen met het bestaande systeem.
In verhouding met het aantal treinbewegingen en het grote aantal stoptonende seinen die de machinisten dagelijks tegenkomen vallen die cijfers best wel mee. Het is maar hoe je tegen cijfers aankijkt. Meldt je alleen het absolute aantal STS passages dan komt dat over als een gevaarlijk zooitje op het spoor. Vermeld je het percentage van gepasseerde stoptonende seinen t.ov. van het aantal correct opgevolgde stoptonende seinen dan geeft dat een totaal ander beeld.
Waarvan acte. De luchtvaart schermt ook met het gegeven dat vliegen de veiligste vorm van transport is vanwege de percentuele kans op een ongeluk. Zoveel milioen passagiers en zoveel dagelijkse vluchten en dan lijkt het risico inderdaad gering. Toch vielen in 2014 bij drie incidenten alleen al ca 740 slachtoffers. Ik heb geen eczacte cijfers van de overige modaliteiten maar volgens mij zijn dat er aanzienlijk minder geweest. Wereldwijd.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 08-01-2015 12:48

Wat een sensatieverhaal van de VVMC ! Mooi opgepakt door de Televaag ook....

Er rijden per dag zo'n 4500 treinen bij NS, nog exclusief leeg mat en rangeerbewegingen, dat zijn er zo'n 1643000 per jaar.
Daarvan rijden er bijna 50 door een STS. Dit is procentueel een verwaarloos aantal, immers het aantal gepasseerde seinen door al die treinen is natuurlijk zowat ontelbaar.
Ook in 2014 zijn er weer miljoenen reizigers vervoerd, hoeveel zijn daarbij om het leven gekomen ?
Daarbij komt nog dat een STS zo weinig zegt, in het aarde donker bij slecht weer door een gedoofd rood sein rijden, een trein welke aan de achterkant uitbufferd en net enkele millimeters over de las gaat, alles wordt meegeteld.

De kans dat je op weg naar je werk een ongeluk krijgt met je fiets of auto is vele vele malen groter, maar daar hoor de VVMC nooit over.......!

Nee VVMC, met dit soort niet onderbouwde schreeuwberichten bereik je niets.

Gr Remkraan
Wie schrijft, die blijft

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 09-01-2015 23:26

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2015/0 ... n-treinen/

"Grappig": Grote problemen met de SNG-Sprinter.........

Dat begint al snel, deze moeten nog gebouwd worden !!
Wie schrijft, die blijft

Michiel
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 25-07-2014 18:41

Bericht door Michiel » 10-01-2015 01:06

Het is de vrijheid van de pers om te schrijven naar aanleiding van...
En ben ondertussen wel een beetje gewend dat dezelfde pers daarbij niet altijd even gelukkig is als het gaat om benamingen en dergelijke.
Je moet je als journalist natuurlijk wel even verdiepen in.

Maar toch herken ik me wel in vele gemaakte opmerkingen.
Leiden binnendoor is al jaren een drama.
Maar ook stukken tussen Geldermalsen en Utrecht beginnen te lijken op de Lunapark attractie van een willekeurige kermis.
Opmerkelijker is het veel nieuwere Utrecht Amsterdam...
Dat krijgt hier en daar ook beslist nare trekjes.
En de lijst kan met gemak veel langer gemaakt worden...
Hier is hoe dan ook ProRail aan zet...

Vertrouwen in het materieel...
Het is een minachting naar je reizigers toe dat je deze nog durft te vervoeren in Mat 64 en recentelijk DDAR.
Daar heb ik ook geen vertrouwen meer in.
Deze techniek is niet meer (te) onderhouden, rijp voor de sloop en geheel aan het einde van haar levensduur.
Ik vind het eigenlijk een schrijnend voorbeeld van mismanagement inzake Materieelbeleid en -kwaliteit.

En ja een combinatie van beide zaken maakt het lopen in een rijdende trein tot een onaangename ervaring.
En dan druk ik mijzelf nog voorzichtig en beschaafd uit!
Vul de rest zelf maar in...

Voor spoorligging en materieel geldt dat niets doen geen optie is...
Daarom ben ik, ondanks schoonheidsfoutjes, wel tevreden met dit onderzoek.
Net als het werkdruk verhaal maakt het dat NS moet gaan reageren.
Het legt tenminste de vinger op de zere plek.
Er wordt al te lang weggekeken...

En dan krijgen we straks ook nog CAO onderhandelingen :mrgreen:

Michiel
The Way To Hell Is Paved With Good Intentions.

Plaats reactie