Maandrapportage Spoorweg- en Arbeidsveiligheid december 2014

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Plaats reactie
sleutelaar
Moderator
Berichten: 251
Lid geworden op: 17-05-2014 10:17

Maandrapportage Spoorweg- en Arbeidsveiligheid december 2014

Bericht door sleutelaar » 20-01-2015 16:14

Via Mijn personeelszaken op iNSite werden in de maand december 365 meldingen van een bedrijfsongeval gedaan. Er waren zes STS-passages en er kwamen 15 meldingen binnen waarbij de trein niet (volledig) langs het perron paste. Hieronder een samenvatting van de maandrapportage spoorweg- en arbeidsveiligheid van de maand december.

Zes STS-passages
De zes STS-passages in december vonden plaats in verschillende productie-eenheden (PE). Het ging om Arnhem/Nijmegen, Noord, Amersfoort, OBNL, Alkmaar en Amsterdam Regio. In Amsterdam Zuid en Anna Paulowna (PE’s Amsterdam Regio en Alkmaar) was de ingezette remming onvoldoende om voor het sein tot stilstand te komen. In beide gevallen was er sprake van vertraging van een andere trein waardoor het sein op rood stond en in beide gevallen was de verwachting van de machinist dat de trein zou binnenkomen op het station.
In Den Bosch (PE OBNL) werd het betreffende sein niet waargenomen; de machinist had de verwachting dat de trein binnenkwam zoals gebruikelijk en er was afleiding door de CTA-bak. Ook hier was sprake van vertraging. In Den Dolder (PE Amersfoort) bleek de ingezette remming onvoldoende; bij de ingezette remming ging de trein glijden. Van de zes STS-passages vonden twee plaats tijdens rangeren. Tot slot was bij de S-bord passage in Arnhem sprake van miscommunicatie; de machinist had een verouderd nummer van de treindienstleider in de telefoon staan waardoor hij contact had met de treindienstleider Prorail in plaats van de treindienstleider NedTrain.

In 2014 zijn er uiteindelijk 49 STS-passages geweest. De gestelde norm voor dit jaar was 65. In 2013 waren er 89 passages en was de norm ook gesteld op 65. Dit is een mooi resultaat!

Tip naar aanleiding van STS-passages:

Zorg er voor, zeker tijdens het rangeren, dat de juiste wijze van veiligheidscommunicatie wordt gevolgd. Verzeker je er van dat je toestemming hebt van de juiste treindienstleider voordat je de trein in beweging brengt. Raadpleeg je Railpocket voor de juiste telefoonnummers van de treindienstleider.
Incidentmeldingen Spoorwegveiligheid.
In december vonden dertien spoorwegveiligheidsincidenten plaats: zes STS-passages, vijf aanrijdingen met voorwerpen en één aanrijding met een fietser, waarbij de fietser ongedeerd bleef. Daarnaast deed zich een incident voor waarbij een treinstel dat niet was vrijgegeven toch werd ingezet in de reizigersdienst. Er waren 28 onveilige gebeurtenissen, waaronder zes technische STS-passages, een aantal meldingen van een trein die niet geheel langs het perron paste (zie toelichting hier onder) en twee situaties waarbij de aanwijzing van de treindienstleider niet werd opgevolgd. Opvallend was nu weer – net als in november - een gebeurtenis waarbij een machinist toestemming kreeg van de treindienstleider om op te trekken naar bezet spoor.

Treinen niet (volledig) langs het perron
In december waren vijftien meldingen gedaan van een trein die niet geheel langs het perron paste. Opvallend was de serie 28000 in Den Haag Mariahoeve, waar acht keer een te lange trein langs het perron stond. Alle incidenten met deze serie vonden plaats in de nieuwe dienst 2015. Daarnaast waren er twee incidenten in Amersfoort Schothorst met de trein naar Schiphol.

Meldingen onveilige situaties afgehandeld
Bij zeven productie-eenheden is het aantal meldingen van onveilige situaties gestegen ten opzichte van november. Het aantal afgehandelde meldingen is in vijf productie-eenheden gestegen, waarbij Alkmaar koploper is met een stijging van acht ten opzichte van november. Drie productie-eenheden hebben de gestelde norm van 95% afgehandelde melding benaderd.
Het totaal aantal meldingen van onveilige situaties is in december ongeveer gelijk gebleven aan het aantal van voorgaande maand.
De top 3 van situaties die gemeld zijn bestaat uit:
1. Gladde sporen;
2. Perron gerelateerd (onder andere gedoofde verlichting perrons, losliggende stoeptegels). Opvallend sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling is de situatie op spoor 14b in Amsterdam Centraal. De trein lijkt hier vanwege een dubbele bocht niet geheel te overzien.;
3. Bijna aanrijding: opvallend is het aantal bijna aanrijdingen (met fietser op overwegen).

Meldingen en bedrijfsongevallen
In december waren 365 bedrijfsongevallen gemeld, waarvan 10 incidenten hadden geleid tot verzuim zonder restcapaciteit. Eén medewerker had zich verstapt tijdens de dienst, één medewerker is gevallen als gevolg van een natte vloer en één had zich geblesseerd bij de RTGB-training. Drie medewerkers waren getuige van een (poging) tot suïcide en twee medewerkers waren getuige van een aanrijding. Eén medewerker was getuige van een ernstig incident. Eén medewerker had te maken met agressie.


Bron: NSR Vervoer, afdeling Safety, 20 januari 2015

Plaats reactie