Rapportage Spoorweg- en Arbeidsveiligheid januari 2015

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Plaats reactie
sleutelaar
Moderator
Berichten: 251
Lid geworden op: 17-05-2014 10:17

Rapportage Spoorweg- en Arbeidsveiligheid januari 2015

Bericht door sleutelaar » 17-02-2015 15:49

Voor januari kwamen via Mijn personeelszaken op iNSite 341 meldingen van een bedrijfsongeval binnen. Er waren drie STS-passage en er kwamen slechts twee meldingen binnen van een trein die niet (volledig) langs het perron paste. Hieronder vind je de samenvatting van de maandrapportage Spoorweg- en Arbeidsveiligheid van januari.

Drie STS-passages
Van de drie STS-passages vonden er twee plaats in Utrecht en één in Hoofddorp. Bij de STS-passage in Utrecht Leidsche Rijn werd het gevaarpunt bereikt, er was sprake van een ‘near miss’. Dit betekent dat de trein terecht kwam in de rijweg van een andere trein die enkele seconden daarvoor gepasseerd was. De STS-passages zijn in onderzoek. Bij de STS-passage Leidsche Rijn speelde afleiding vermoedelijk een rol, de machinist zette bij geel een remming in (voldaan aan remcriterium) en was in gedachte verzonken. Na het opmerken van het rode sein bleek de ingezette snelremming onvoldoende om tijdig tot stilstand te komen voor het sein.
Bij de STS-passage tijdens het rangeren op Utrecht OZ werd het zicht op het sein verhinderd door een andere trein. De machinist reed met toestemming op naar het sein, het regende waardoor de machinist met zijn aandacht bij de ruitenwissers was. Ook was het spoor glad. Bij het inzetten van de remming begon de trein te glijden en kwam deze net voorbij het sein tot stilstand.
Bij de STS-passage in Hoofddorp was de machinist na het passeren van geel mogelijk afgeleid door een sms-bericht. De machinist merkte het stoptonend sein te laat op en de ingezette remming was onvoldoende om de trein voor het sein tot stilstand te brengen.

Lichte daling aantal afgehandelde meldingen
Er is sprake van een lichte daling in het aantal meldingen van onveilige situaties. De top drie van deze maand zijn:
1. gladde sporen (44 meldingen januari 2015 ten opzichte van 24 meldingen januari 2014)
2. perron gerelateerd (defecte verlichting, trein niet geheel langs perron, losse tegels)
3. bijna aanrijdingen (met voertuigen of personen op overweg, tweemaal bijna aanrijding personeel/baanwerkers).

Opvallend deze maand is dat er nog steeds meldingen worden gedaan over de situatie op spoor 14B in Amsterdam Centraal waar de trein vanwege een dubbele bocht slecht te overzien is tijdens het vertrekproces. Inmiddels wordt de betreffende treinserie weer behandeld via 14A; hierover is via de Railpocket gecommuniceerd. In de spits is dit echter niet mogelijk in verband met een conflict in de planning van spitstoevoegers. Hier wordt nog naar een oplossing gezocht.

Incidentmeldingen Spoorwegveiligheid
In januari vonden negen veiligheidsincidenten plaats: vijf aanrijdingen met objecten (waarvan één aanrijding met een auto op een overweg met dodelijke afloop), drie STS-passages en één incident waarbij de bovenleiding door de frontruit sloeg.

Onveilige gebeurtenissen
Verder waren er 22 onveilige gebeurtenissen, waaronder zeven technische STS-passages, twee meldingen waarbij sprake was van rangeren zonder toestemming en één situatie waarbij twee treinen tegelijk toestemming kregen om te rangeren. Er deden zich twee situaties voor waarbij sprake was van beknelling tijdens het vertrekproces (waarvan eenmaal AVG-brug). Verder was er éénmaal sprake van onterecht sleutelen.

Treinen niet volledig langs perron
Het aantal incidenten is ten opzichte van vorige maand gehalveerd. Er zijn twee incidenten geweest met de 800-serie (in Schagen en Sittard) en twee keer met de 2600-serie (in Roosendaal en Amsterdam). In vrijwel alle gevallen was de oorzaak het feit dat de treindienstleider de trein op een afwijkend perron binnen nam en niet op hoogte was van afwijkende materieellengte.
Een relevante verbetermaatregel is instructie om verkeerde monitoring van materieel te voorkomen. Daarnaast wordt vanuit Transportbesturing het initiatief genomen om dit te bespreken met de Verkeersleiding.

Meldingen en bedrijfsongevallen
In januari werden via Mijn personeelszaken op iNSite 341 meldingen van een bedrijfsongeval gedaan. Hiervan werden vier incidenten geregistreerd die leidden tot volledig verzuim. Deze incidenten waren: één medewerker was getuige van een bijna aanrijding, één medewerker was getuige van een aanrijding en twee medewerkers hadden te maken met agressie.


Bron: NSR Vervoer, afdeling Safety, 17 februari 2015

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 18-02-2015 10:58

......verder was er éénmaal sprake van onterecht sleutelen......
Soms zijn er gewoon dingen welke ik niet wil en kan geloven.........
Wie schrijft, die blijft

deridder
Bronzen forumlid
Bronzen forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 10-01-2015 19:19

Bericht door deridder » 18-02-2015 15:51

Remkraan schreef:
......verder was er éénmaal sprake van onterecht sleutelen......
Soms zijn er gewoon dingen welke ik niet wil en kan geloven.........
moet natuurlijk zijn
...verder was er éénmaal gemeldt dat er sprake was van onterecht sleutelen......

j.kelderman
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 100
Lid geworden op: 14-05-2014 11:22

Bericht door j.kelderman » 18-02-2015 18:32

juist..... :idea:

Plaats reactie