Resultaat Sociale Veiligheid

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Plaats reactie
MCNTon
Volwaardig forumlid
Volwaardig forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18-11-2014 14:36

Resultaat Sociale Veiligheid

Bericht door MCNTon » 18-03-2015 19:08

Directie NS Reizigers - Vakbonden 18-3-2015
Resultaat Sociale Veiligheid
Het kabinet, NS-directie, vakbonden en OR van NSR maakten op woensdag 11 maart afspraken over extra maatregelen tegen agressie.

NS Groep
Het kabinet, NS-directie, vakbonden en OR van NSR maakten op woensdag 11 maart afspraken over extra maatregelen tegen agressie. Zo komen er meer camera’s op stations en in de treinen, komt er een pilot met het plaatsen van beeldschermen, worden de OV-chipkaart toegangspoortjes versneld in gebruik genomen, komt er een intensivering van de samenwerking tussen NS en politie wat zich uit in extra inzet van politie in treinen en op stations en komt er een permanente politievoorziening in de vorm van stationsagenten op de 20 grote stations. Verder wordt het stationsverbod versneld ingevoerd, komt er een lik op stuk aanpak bij overtredingen en komt er inzet vanuit de overheid op hulpverlening en opvang van overlastgevers. Ten slotte komt er extra ondersteuning op de trein op risicomomenten.

Over tijdelijke extra ondersteuning op de trein op risicomomenten met gekwalificeerd NS personeel hebben wij gezamenlijk vanavond een resultaat is bereikt. De extra ondersteuning is een belangrijke gezamenlijke wens naar aanleiding van enkele recente heftige agressiegevallen, zoals onlangs in Hoofddorp. Het moet het gevoel van veiligheid verbeteren en zorgen voor meer ondersteuning ter plaatse in noodgevallen.

Er is veel gesproken over de veiligheidsbeleving van collega’s en hoe dubbele bemensing op de treinen daar momenteel in kan helpen. We hebben met elkaar gezamenlijk het perspectief van de dagelijkse dubbele bemensing na 22.00 uur vastgesteld. Dit is niet op korte termijn te realiseren, daartoe hebben we gesproken over een tijdspad hoe daar te komen, deze is als bijlage hierbij toegevoegd.

Om aan dit perspectief invulling te geven gaat NS op korte termijn op bepaalde dagen van de week via een ingroeimodel extra ondersteuning op de trein geven door gekwalificeerde NS-medewerkers. Hierbij zijn twee soorten evaluatie momenten afgesproken: (1) periodieke evaluatie van de feiten omtrent veiligheid en veiligheidsbeleving en (2) overleg over invulling van de randvoorwaarden (“de hobbels”); deze kunnen leiden tot heroverweging of latere invoering van afspraken die NS met bonden en/of OR heeft gemaakt.

Partijen hebben het volgende resultaat bereikt waarbij in gezamenlijkheid in de jaren 2015, 2016 en 2017 wordt toegewerkt naar dubbele bemensing na 22.00 uur ‘s avonds. Partijen hebben daarbij randvoorwaarden vastgesteld waarbij erkend wordt dat de invulling invloed kan hebben op het bereiken van het perspectief op dubbele bemensing.

Partijen hebben het volgende resultaat bereikt:

Dubbele bemensing op het nachtnet in de Randstad (“1400-serie”).
Dubbele bemensing op zondagmorgen voor een bepaald aantal eerste treinen, de ‘early birds’.
Dubbele bemensing op donderdag en zaterdag na 22.00 uur tot einde treindienst;
voor de punten 1-3 geldt invoering zo snel als mogelijk
Dubbele bemensing op vrijdagen na 22.00 uur tot einde treindienst wordt nadien zo snel als mogelijk ingevoerd;
Stapsgewijze invoering van dubbele bemensing op overige dagen tot en met 2017; deze invoering zal zoveel als mogelijk via het lokale veiligheidsoverleg plaatsvinden.
Lokaal maatwerk: het lokaal veiligheidsoverleg heeft de mogelijkheid om af te schalen voor specifieke, door hen aangewezen treinen.
Periodieke monitoring “beleving sociale veiligheid” onder medewerkers wordt ingevoerd.
De maatregelen omtrent dubbele bemensing zijn tijdelijk van aard. Meetmomenten worden ingebouwd om de effectiviteit van deze maatregelen te monitoren. Afbouw van dubbele bemensing is gerelateerd aan veiligheidsbeleving van collega’s en feitelijke informatie over agressie. Na een jaar vindt met alle betrokken partijen herbezinning van de maatregelen plaats; werkt het totaal aan “Haagse” afspraken (inclusief deze maatregelen) of niet?
Randvoorwaarden*:

Toewerken naar dubbele bemensing op risicomomenten wordt door partijen in gezamenlijkheid uitgewerkt en geëvalueerd op vastgestelde momenten.
Verandering van het inzetmodel en verdere invulling van de maatregelen omtrent dubbele bemensing; bij beiden is de OR gesprekspartner.
Knelpunten voortkomend uit cao-afspraken worden benoemd en in het komende cao-overleg worden op dit punt keuzes gemaakt. Herbezinning vindt plaats indien door keuzes in het cao-overleg, de maatregelen omtrent dubbele bemensing een negatief effect hebben op de effectieve rijtijd en/of op het aantal inzetbare dagen.
Tijdelijkheid; criteria voor afschaling van de dubbele bemensing worden gezamenlijk vastgesteld.
Lokale afspraken die belemmerend werken voor de uitvoering van deze maatregelen zijn bespreekpunt in het lokaal veiligheidsoverleg. Komt men er op dit niveau niet uit, dan is het landelijk sociaal veiligheidsoverleg het escalatieniveau.
De effecten van de maatregelen worden geëvalueerd; het effect van de invoering van poortjes en die van dubbele bemensing worden apart vastgesteld.
Inzet van politie en beveiliging is geborgd via de overheid.
De komende weken zullen de vakbonden het resultaat voorleggen aan hun achterban. Communicatie hierover volgt.

NS Reizigers: Yolanda Verdonk & Nanouke van ’t Riet
VVMC: Wim Eilert
FNV Spoor: Huub van den Dungen
CNV Vakmensen: Evert Jan van de Mheen

* Deze randvoorwaarden dienen in samenhang met de tijdelijke dubbele bemensing te worden gezien.

popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

Bericht door popeye » 19-03-2015 17:07

mooi resultaat

Plaats reactie