NS rijdt al jaren met onveilige treinen

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
volwiel
Bronzen forumlid
Bronzen forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21-08-2014 15:21

NS rijdt al jaren met onveilige treinen

Bericht door volwiel » 27-03-2015 10:12

De NS rijdt al jaren met gevaarlijke oude treinen, die makkelijk kunnen ontsporen na een aanrijding en daarbij een enorme ravage aanrichten. De spoorwegen slaan daarmee een waarschuwing uit 2008 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat in de wind.
Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf naar de op zondag ontspoorde Mat 64-trein bij Teuge. De Inspectie waarschuwde zeven jaar geleden al voor het gevaar van dat type trein. De kans op ontsporing bij een aanrijding werd toen al vastgesteld op buitengewoon groot.
De NS beloofde destijds om het treintype te vervangen door Sprinters. Op dit moment rijden er echter nog steeds 47 Mat 64-treinen in Nederland. SP-Kamerlid Bashir reageert geschokt en noemt de NS nalatig. De NS stelt dat er geen afwijking van de norm of regelgeving is en dat de treinen eind dit jaar verdwijnen.

ANP

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 27-03-2015 12:11

Ik denk weereen storm in een glas water.
Mat'64 heeft een respectabel aantal dienstjaren erop zitten en volgens mij is het materieel niet exceptioneel vaak ontspoord.
Er zijn wel de nodige aanrijdingen op overwegen geweest waar geen sprake was een daaropvolgende ontsporing. In tegenstelling tot ICM die voor het aanbrengen van de zgn koeienvanger wel ontspoorde na een aanrijding met een wegvoertuig. Dat risico bestond ook voor de Bvk van DDM 1. Ook daar zijn naderhand koeienvangers onder geplaatst.
Is er sprake van een echt grote klapper zal waarschijnlijk geen enkel materieelsoort niet ontsporen. Het ligt er maar net aan hoe de toedracht is. Vaak zie je bij aanrijdingen met aanzienlijke snelheid op een stilstaand object dat het materieel gaat klimmen. De bewegingsenergie zoekt ergens een uitweg en de weg van de minste weerstand is naar boven.
Voorbeelden Amersfoort spoor 22 Asd cs ICBds op VIRM. en in de WGM heb ik het nog wel vaker gezien.
Edoch heb ik ook wel eens mijn twijfels over de echte deskundigheid van hotemetoten bij instanties die nooit de harde praktijk hebben meegemaakt en zich baseren op huidige normering en papieren werkelijkheden.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 27-03-2015 15:58

Als Plan V niet meer had mogen rijden na de ontsporing bij Teuge hadden ze vanaf Maandag niet meer op de baan mogen komen . Ik heb niets gehoord van een verbod.
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

Bericht door popeye » 27-03-2015 17:26

Niks mis mee dat mat,sinds er een airco in de cabine geplaatst is :wink:

rarevogel
Volwaardig forumlid
Volwaardig forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27-01-2015 10:57

Bericht door rarevogel » 28-03-2015 21:27

Volgens berichten op Somda, heeft de directie in het verleden besloten om geen baanschuivers meer te plaatsen omdat het mat snel van de sporen zou verdwijnen.
Bron: http://www.somda.nl/forum/12856/71/

Weet niet hoe betrouwbaar deze berichten zijn....

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 29-03-2015 01:33

Lees wat meer op dat Somda, en je weet hoe betrouwbaar dat forum is.....
Het is een van de grootste kippenhokken op dit gebied, met de beste stuurlui aan wal.
Promotor van het idee om lijnsgewijs te gaan rijden, leden welke compleet in extase zijn als een ICM station Alkmaar aan doet en roepen elke dag weer met veel overtuiging dat treinen te lang, of te kort zijn.
Ik lees er wel eens mee, vaak zeer vermakelijk allemaal.
Slechts één lid is de drijvende factor achter dit forum, een ex collega welke er tegenwoordig niet vies van is zijn oude nest af en toe flink te vervuilen.
Maar respect, ieder zo zijn hobbij en lol.......

Maar goed, hoe veel Mat 64 stellen zijn er de afgelopen jaren ontspoord bij aanrijdingen op overwegen, dit afgezet tegen de grote van deze serie en het zeer intensive gebruik tot voor enkele jaren ?
Wie schrijft, die blijft

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 29-03-2015 10:49

Precies!
De kwestie is hoe intrepeteer je cijfers.
Daar komt nog bij dat voor en objectief oordeel ook nog meegewogen moet worden dat het aantal overwegen en paden gedurende de levensduur van mat '64 behoorlijk is afgenomen.
Er wordt wat af geleuterd door allerlei lieden die menen ergens verstand van te hebben.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Ted
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 13-06-2014 20:22

NS: Mat ’64-treinen zijn niet onveilig

Bericht door Ted » 29-03-2015 16:55

De Mat ’64, het oudste treintype dat NS nog in bedrijf heeft, is niet onveilig. Alle treinen beschikken over een toelating die is afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat meldt de NS in reactie op berichtgeving van de Telegraaf eerder deze week over dat deze treinen onveilig zouden zijn.

lees verder op http://www.ovpro.nl/trein/2015/03/28/ns ... um=twitter

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 29-03-2015 22:09

De Telegraaf zwetst wel vaker als het om spoorwegen gaat.
"De Telegraaf" is de wakkerste krant voor zwetsende VVDers.
Dat weten we toch.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 30-03-2015 18:54

Ik las een paar stukjes terug over een Somda promotor :

Slechts één lid is de drijvende factor achter dit forum, een ex collega welke er tegenwoordig....... .
Ik zou voor de duidelijkheid graag willen weten wie je bedoelt,

Stuur mij maar een PB, voor de privacy van die persoon.
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

Plaats reactie