NS rijdt al jaren met onveilige treinen
-
- Bronzen forumlid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 21-08-2014 15:21
NS rijdt al jaren met onveilige treinen
De NS rijdt al jaren met gevaarlijke oude treinen, die makkelijk kunnen ontsporen na een aanrijding en daarbij een enorme ravage aanrichten. De spoorwegen slaan daarmee een waarschuwing uit 2008 van de Inspectie Verkeer en Waterstaat in de wind.
Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf naar de op zondag ontspoorde Mat 64-trein bij Teuge. De Inspectie waarschuwde zeven jaar geleden al voor het gevaar van dat type trein. De kans op ontsporing bij een aanrijding werd toen al vastgesteld op buitengewoon groot.
De NS beloofde destijds om het treintype te vervangen door Sprinters. Op dit moment rijden er echter nog steeds 47 Mat 64-treinen in Nederland. SP-Kamerlid Bashir reageert geschokt en noemt de NS nalatig. De NS stelt dat er geen afwijking van de norm of regelgeving is en dat de treinen eind dit jaar verdwijnen.
ANP
Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf naar de op zondag ontspoorde Mat 64-trein bij Teuge. De Inspectie waarschuwde zeven jaar geleden al voor het gevaar van dat type trein. De kans op ontsporing bij een aanrijding werd toen al vastgesteld op buitengewoon groot.
De NS beloofde destijds om het treintype te vervangen door Sprinters. Op dit moment rijden er echter nog steeds 47 Mat 64-treinen in Nederland. SP-Kamerlid Bashir reageert geschokt en noemt de NS nalatig. De NS stelt dat er geen afwijking van de norm of regelgeving is en dat de treinen eind dit jaar verdwijnen.
ANP
-
- Diamanten forumlid
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 08-07-2014 11:48
Ik denk weereen storm in een glas water.
Mat'64 heeft een respectabel aantal dienstjaren erop zitten en volgens mij is het materieel niet exceptioneel vaak ontspoord.
Er zijn wel de nodige aanrijdingen op overwegen geweest waar geen sprake was een daaropvolgende ontsporing. In tegenstelling tot ICM die voor het aanbrengen van de zgn koeienvanger wel ontspoorde na een aanrijding met een wegvoertuig. Dat risico bestond ook voor de Bvk van DDM 1. Ook daar zijn naderhand koeienvangers onder geplaatst.
Is er sprake van een echt grote klapper zal waarschijnlijk geen enkel materieelsoort niet ontsporen. Het ligt er maar net aan hoe de toedracht is. Vaak zie je bij aanrijdingen met aanzienlijke snelheid op een stilstaand object dat het materieel gaat klimmen. De bewegingsenergie zoekt ergens een uitweg en de weg van de minste weerstand is naar boven.
Voorbeelden Amersfoort spoor 22 Asd cs ICBds op VIRM. en in de WGM heb ik het nog wel vaker gezien.
Edoch heb ik ook wel eens mijn twijfels over de echte deskundigheid van hotemetoten bij instanties die nooit de harde praktijk hebben meegemaakt en zich baseren op huidige normering en papieren werkelijkheden.
Flip
Mat'64 heeft een respectabel aantal dienstjaren erop zitten en volgens mij is het materieel niet exceptioneel vaak ontspoord.
Er zijn wel de nodige aanrijdingen op overwegen geweest waar geen sprake was een daaropvolgende ontsporing. In tegenstelling tot ICM die voor het aanbrengen van de zgn koeienvanger wel ontspoorde na een aanrijding met een wegvoertuig. Dat risico bestond ook voor de Bvk van DDM 1. Ook daar zijn naderhand koeienvangers onder geplaatst.
Is er sprake van een echt grote klapper zal waarschijnlijk geen enkel materieelsoort niet ontsporen. Het ligt er maar net aan hoe de toedracht is. Vaak zie je bij aanrijdingen met aanzienlijke snelheid op een stilstaand object dat het materieel gaat klimmen. De bewegingsenergie zoekt ergens een uitweg en de weg van de minste weerstand is naar boven.
Voorbeelden Amersfoort spoor 22 Asd cs ICBds op VIRM. en in de WGM heb ik het nog wel vaker gezien.
Edoch heb ik ook wel eens mijn twijfels over de echte deskundigheid van hotemetoten bij instanties die nooit de harde praktijk hebben meegemaakt en zich baseren op huidige normering en papieren werkelijkheden.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s
-
- Zilveren forumlid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 13-08-2014 10:57
-
- Volwaardig forumlid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 27-01-2015 10:57
Volgens berichten op Somda, heeft de directie in het verleden besloten om geen baanschuivers meer te plaatsen omdat het mat snel van de sporen zou verdwijnen.
Bron: http://www.somda.nl/forum/12856/71/
Weet niet hoe betrouwbaar deze berichten zijn....
Bron: http://www.somda.nl/forum/12856/71/
Weet niet hoe betrouwbaar deze berichten zijn....
-
- Gouden forumlid
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 09-05-2014 22:50
Lees wat meer op dat Somda, en je weet hoe betrouwbaar dat forum is.....
Het is een van de grootste kippenhokken op dit gebied, met de beste stuurlui aan wal.
Promotor van het idee om lijnsgewijs te gaan rijden, leden welke compleet in extase zijn als een ICM station Alkmaar aan doet en roepen elke dag weer met veel overtuiging dat treinen te lang, of te kort zijn.
Ik lees er wel eens mee, vaak zeer vermakelijk allemaal.
Slechts één lid is de drijvende factor achter dit forum, een ex collega welke er tegenwoordig niet vies van is zijn oude nest af en toe flink te vervuilen.
Maar respect, ieder zo zijn hobbij en lol.......
Maar goed, hoe veel Mat 64 stellen zijn er de afgelopen jaren ontspoord bij aanrijdingen op overwegen, dit afgezet tegen de grote van deze serie en het zeer intensive gebruik tot voor enkele jaren ?
Het is een van de grootste kippenhokken op dit gebied, met de beste stuurlui aan wal.
Promotor van het idee om lijnsgewijs te gaan rijden, leden welke compleet in extase zijn als een ICM station Alkmaar aan doet en roepen elke dag weer met veel overtuiging dat treinen te lang, of te kort zijn.
Ik lees er wel eens mee, vaak zeer vermakelijk allemaal.
Slechts één lid is de drijvende factor achter dit forum, een ex collega welke er tegenwoordig niet vies van is zijn oude nest af en toe flink te vervuilen.
Maar respect, ieder zo zijn hobbij en lol.......
Maar goed, hoe veel Mat 64 stellen zijn er de afgelopen jaren ontspoord bij aanrijdingen op overwegen, dit afgezet tegen de grote van deze serie en het zeer intensive gebruik tot voor enkele jaren ?
Wie schrijft, die blijft
-
- Diamanten forumlid
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 08-07-2014 11:48
Precies!
De kwestie is hoe intrepeteer je cijfers.
Daar komt nog bij dat voor en objectief oordeel ook nog meegewogen moet worden dat het aantal overwegen en paden gedurende de levensduur van mat '64 behoorlijk is afgenomen.
Er wordt wat af geleuterd door allerlei lieden die menen ergens verstand van te hebben.
Flip
De kwestie is hoe intrepeteer je cijfers.
Daar komt nog bij dat voor en objectief oordeel ook nog meegewogen moet worden dat het aantal overwegen en paden gedurende de levensduur van mat '64 behoorlijk is afgenomen.
Er wordt wat af geleuterd door allerlei lieden die menen ergens verstand van te hebben.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s
-
- Zilveren forumlid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 13-06-2014 20:22
NS: Mat ’64-treinen zijn niet onveilig
De Mat ’64, het oudste treintype dat NS nog in bedrijf heeft, is niet onveilig. Alle treinen beschikken over een toelating die is afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat meldt de NS in reactie op berichtgeving van de Telegraaf eerder deze week over dat deze treinen onveilig zouden zijn.
lees verder op http://www.ovpro.nl/trein/2015/03/28/ns ... um=twitter
lees verder op http://www.ovpro.nl/trein/2015/03/28/ns ... um=twitter
-
- Diamanten forumlid
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 08-07-2014 11:48
-
- Zilveren forumlid
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 13-08-2014 10:57
Ik las een paar stukjes terug over een Somda promotor :
Slechts één lid is de drijvende factor achter dit forum, een ex collega welke er tegenwoordig....... .
Ik zou voor de duidelijkheid graag willen weten wie je bedoelt,
Stuur mij maar een PB, voor de privacy van die persoon.
Peter
Slechts één lid is de drijvende factor achter dit forum, een ex collega welke er tegenwoordig....... .
Ik zou voor de duidelijkheid graag willen weten wie je bedoelt,
Stuur mij maar een PB, voor de privacy van die persoon.
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .