Regelgeving: Rood P-sein

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Regelgeving: Rood P-sein

Bericht door Remkraan » 08-04-2015 10:27

Iedereen welke wel eens een leerling mee heeft komt wel eens in de situatie dat "je er niet uit komt".
Vaak zaken qua regelgeving welke op cursus of door andere mentoren anders wordt uitgelegd dan dat het in de NSR regelgeving (lees de Railpocket) staat.

Leuk voorbeeld is bv het rode P-sein. Nergens in de regelgeving in de Railpocket staat dat je als je voor een rood P-sein staat en je krijgt geen spreekverbinding met de TRDL dat je het rode p-sein "gewoon" voorbij mag rijden (met ROZ). Persoonlijk zou ik dit uit eigen beweging ook nooit doen, immers rood is rood.
Tevens als je dit doet, hoe kan je je handelen dan verantwoorden..

Echter sommige leerlingen, vooral die welke op STC en ROC zitten leren niet de bij NSR geldende regelgeving, maar de algemeen beschikbare regelgeving.

En daarin staat inderdaad dat als je geen spreekverbinding krijgt, je "gewoon" een rood P-sein mag passeren op eigen initiatief. Dus kort door de bocht, je belt even, geen gehoor, en verder rijden. Zelfs de volgende rode P-seinen mag je dan gewoon voorbij. En hoe vaak krijg je wel geen gehoor als het een beetje rommelig is.

Het lijkt mij een hagelijke zaak........

Hoe gaan jullie hier mee om, immers het is toch heel belangrijke regelgeving welke je schijnbaar op meerdere manieren kan leren en uitvoeren.

Zie in deze ook artikel 33: http://www.saferail.nl/NLW/spoorwegwet/ ... erkeer.rtf
Wie schrijft, die blijft

klant123
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 467
Lid geworden op: 21-07-2014 15:03

Bericht door klant123 » 08-04-2015 10:43

Je mag volgens handboek een rood P-sein passeren als je de trdl niet te pakken kan krijgen. In de praktijk ben ik dit nog nooit tegen
gekomen en het moet wel heel raar lopen wil je de trdl helemaal niet aan de lijn kunnen krijgen. Maar goed het mag wel:

Handboek Mcn (01-12-2014):

4.4.4.3 ‘STOP’ tonend sein
‘Stop’ tonende seinen mogen alleen voorbijgereden worden, als u van de Treindienstleider een aanwijzing ‘stop’ tonend sein heeft gekregen.

U mag in afwijking van bovenstaande een P-sein dat ‘stop’ toont voorbijrijden met rijden op zicht, indien:
 de Treindienstleider dit heeft toegestaan; of
 als u geen spreekverbinding met de Treindienstleider tot stand kan brengen.

De daaropvolgende ‘stop’ tonende P-seinen mag u voorbijrijden met rijden op zicht.

U houdt rekening met het niet juist functioneren van aki's/ahob's/aob's.

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 08-04-2015 11:16

Het handboek is hier duidelijk in.
Een stoptonend sein gemerkt met een P mag voorbijgereden worden met rijden op zicht als de TRDL niet bereikbaar is. ( komt inderdaad zelden of nooit voor) Hij het voorbijrijden niet verbiedt.
Een hachelijke zaak is het zeker niet omdat de snelheid begrenst is op rijden op zicht en maximaal 40 km/u. Het sein in de storing ligt en de Trdl hier geen enkele controle over heeft tenzij hij weet dat in het volgende blok een trein stil staat. Overwegen vallen in zo'n geval ook in de storing en zullen dicht liggen. Echter moet rekening worden gehouden met verkeer dat de overweg toch passeert.
Het is ook de bedoeling dat treinverkeer niet nodeloos stil blijft staan tot dat de storing is verholpen want dat kan uren duren en daar zitten we niet op te wachten. Het is in zo'n situatie en zeker bij slecht zicht om de reflectorplaatjes voor de seinen in de gaten te houden. Voor je het weet passeer je ook een niet P sein en dan heb je een serieus probleem.
Sectiestoringen heb ik meerdere keren meegemaakt en problemen heb ik hierbij nooit ondervonden.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

mcnwim
Beheerder
Berichten: 742
Lid geworden op: 04-05-2014 13:37

Bericht door mcnwim » 08-04-2015 11:21

Ik heb het in al die jaren slechts een keer meegemaakt dat ik na zeker 10 minuten ben gaan rijden en het is ook toegestaan ,ze kunnen je er niet op aanspreken.
Dat was nog in de tijd van dat er geen telerail of telefoon ter beschikking was.
Nu zou ik het na de telerail nog eens proberen met de mobiel ,daarna nog een keer met de telerail en als er dan nog steeds nog geen gehoor is ga ik rossen(ROZ)tot de eerste bediende.

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 08-04-2015 12:06

Bedankt !
Enigszins over 4.4.4.3 heengekeken.
Wel opvallend is natuurlijk dat er helemaal geen omschrijving staat wat er verstaan wordt over de duur van geen verbinding krijgen.
STC en ROC leerlingen houden 10 minuten in deze aan, maar dat staat dus nergens.
Anderzijds, 2 keer "even" bellen en je zou er ook voorbij kunnen rijden.

Bij grotere verstoringen en veel bellers en dus geen contact met TRDL zouden er dan wel meerdere treinen in één blok kunnen staan na enige tijd, iets wat je ik ook weer nooit heb meegemaakt.....
Wie schrijft, die blijft

Gvc is ok
Volwaardig forumlid
Volwaardig forumlid
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-08-2014 09:37

Bericht door Gvc is ok » 08-04-2015 12:06

Het blijft toch een bijzondere situatie en tot nu toe heb ik dit maar 2 keer meegemaakt op de oude Ztm stadslijn. Voor de Treindienstleider is dit natuurlijk ook een bijzondere situatie en zal hij of zij het niet erg vinden wanneer je toch wacht op contact en toestemming.

phanter
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 176
Lid geworden op: 23-08-2014 17:47

Bericht door phanter » 08-04-2015 12:23

Pas Op :!:

Toen ik nog op een TPRB reed was het niet toegestaan !

Indien je geen contact kon krijgen met de treindienstleider moest je desnoods maar een boerderij lopen om te vragen of je daar even een telefoontje mocht plegen .

popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

Bericht door popeye » 08-04-2015 13:17

Hoe zit het dan als je ziet dat de overweg(en) wel werken,tijdens het roz na een rood P sein ?

Van afstand bij helder zicht zie je dat de overweg gewoon normaal dicht gaat en het verkeer stopt

Toch 10km, fluiten enz ?

klant123
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 467
Lid geworden op: 21-07-2014 15:03

Bericht door klant123 » 08-04-2015 13:37

Zou ik wel doen, al is het maar om je in te dekken mocht het toch fout gaan.

popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

Bericht door popeye » 08-04-2015 14:08

klant123 schreef:Zou ik wel doen, al is het maar om je in te dekken mocht het toch fout gaan.
Natuurlijk doen we dat :wink:

Maar MOET het ook :?:

Plaats reactie