Overdragen van de rijweg

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
schuurmans
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 247
Lid geworden op: 11-06-2014 19:46

Overdragen van de rijweg

Bericht door schuurmans » 14-09-2014 16:54

Bij het rangeren op een opstel terrein komt het nog al eens voor dat je al toestemming van de treindienst leider hebt gekregen naar een bepaald spoor toe .waarvandaan een collega de trein overneemt om die verder te rangeren naar bijvoorbeeld het station.

Als een collega de trein dan al eerder van je overneemt dan gepland bijv omdat hij toch in de buurt was moet hij dan opnieuw toestemming hebben van de treindienstleider van het betreffende opstel terrein of mag hij de gewoon gaan rangeren,dit omdat die toestemming al gegeven was ?

Er is verwarring hierover,de een zegt mag wel en de ander zegt mag niet,vandaar dat ik de vraag hier neer leg.

Ted
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 13-06-2014 20:22

Bericht door Ted » 14-09-2014 18:34

Strikt genomen zul je voor jezelf weer moeten weg vragen
Als er wat gebeurt dat stukje dan zullen ze hierover vallen.

phanter
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 176
Lid geworden op: 23-08-2014 17:47

Bericht door phanter » 14-09-2014 20:06

Da,s een goeie
Als een collega tegen mij zegt dat ik naar spoor... mag rijden omdat hij al toestemming heeft ga ik rijden.

Ik heb er nooit bij nagedacht of dat wel juist is
Eens kijken of mijn Tm het weet :wink:

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 15-09-2014 00:05

Tsja, is zo'n toestemming echt persoonlijk, is dan de vraag. Of wordt de toestemming voor de trein gegeven, ongeacht wie er nu precies wat rijdt.....

Inderdaad een leuke !

gr Remkraan
Wie schrijft, die blijft

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 15-09-2014 00:18

Dit is inderdaad een leuke vraagstelling.
De regelgeving voorziet daar volgens mij niet in omdat overnemen van een beweging niet in het gebruikelijke proces voorkomt.
Het wordt dus een kwestie van hoe vat je een bepaalde regel op.
Wordt die toestemming verleend aan de beweging of aan de persoon.
Als het aan de beweging wordt gegeven, wat het meest waarschijnlijke is, dan hoef je niet opnieuw toestemming te vragen. Echter kan je doorfilosoferend ook stellen dat een beweging ook weer eindigt wanneer gestopt wordt voor die overgave. Dat lijkt mij weer overdreven.
Gebeurt er daarna iets wat tot een onderzoek leidt dan hangt het er maar af wat de onderzoekscommissie concludeert.
Ik moet hierin enigzins neutraal blijven maar opteer toch voor de toestemming die aan de beweging is gegeven.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Twente
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 174
Lid geworden op: 02-08-2014 09:42

Bericht door Twente » 15-09-2014 19:07

Als jij die toestemming voor een rangeerbeweging krijgt voer jij het ook uit
Als je die rijweg onderweg overgeeft en de treindienstleider weet dat niet dan kunnen er bij een noodoproep over portofoon misverstanden ontstaan
dus de persoon aan wie een rangeerbeweging is gegeven moet ook daadwerkelijk op de trein zitten.

mcnwim
Beheerder
Berichten: 742
Lid geworden op: 04-05-2014 13:37

Bericht door mcnwim » 16-09-2014 09:52

Twente schreef:Als jij die toestemming voor een rangeerbeweging krijgt voer jij het ook uit
Als je die rijweg onderweg overgeeft en de treindienstleider weet dat niet dan kunnen er bij een noodoproep over portofoon misverstanden ontstaan
dus de persoon aan wie een rangeerbeweging is gegeven moet ook daadwerkelijk op de trein zitten.
Bij toestemming over de porto of telefoon kan ik het me voorstellen, maar
hoe zit het dan met een rangeersein ?

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 16-09-2014 10:36

Waarbij een noodoproep over de telefoon wat vreemd overkomt, immers die mag je in 40 km gebied niet oppakken.
Bij een noodoproep over de portofoon wordt dan toch minimaal het trein- of rangeernummer genoemd, volgens de veiligheidscommunicatie.
Wie schrijft, die blijft

Twente
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 174
Lid geworden op: 02-08-2014 09:42

Bericht door Twente » 16-09-2014 15:49

Noodoproep is ook een zwaar woord,ik bedoel eigenlijk een oproep om te stoppen
Ben je de hele dag in de weer op een opstel terrein met dezelfde treindienst
leider dan wordt al gauw de naam erbij genoemd, zonder de gespreksdicipline uit het oog te verliezen, bijvoorbeeld ` Karel jij mag van 15 naar 80` enz enz

Vervolgens geef je op de helft het rangeerdeel over aan een stations mcn.
De treindienst leider ziet dat hij of zij iets niet goed heeft gedaan en roept vervolgens` Karel op de ....... stop even` ,dit is echter alleen te horen op het portofoon kanaal van Karel en de station,s mcn tuft vrolijk verder en moet weer apart worden opgeroepen door de treindienstleider wat dan al te laat kan zijn.

schuurmans
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 247
Lid geworden op: 11-06-2014 19:46

Bericht door schuurmans » 16-09-2014 17:00

Maar op de vrije baan nemen we toch ook wel eens een trein over als de machinist afstapt op het station waar hij woont na (bijna ) einde dienst te hebben :?:

Eigenlijk zie ik geen verschil

Plaats reactie