Maandrapportage Spoorweg- en Arbeidsveiligheid september 201

Wil je wat kwijt over de spoorveiligheid
Plaats reactie
todelo
Volwaardig forumlid
Volwaardig forumlid
Berichten: 16
Lid geworden op: 02-09-2014 16:34

Maandrapportage Spoorweg- en Arbeidsveiligheid september 201

Bericht door todelo » 06-11-2014 14:19

In september hebben zich onder andere 296 bedrijfsongevallen voorgedaan, vonden vier STS-passages plaats, kwamen er zeven meldingen binnen waarbij de trein niet (volledig) langs het perron paste en werden dertien meldingen met het kenmerk ‘gladde sporen’ gedaan. Hieronder een samenvatting van de maandrapportage spoorweg- en arbeidsveiligheid van de maand september.

Vier STS-passages
Afgelopen maand vonden vier STS-passages plaats in verschillende PE’s: Utrecht, Amersfoort, Alkmaar en Amsterdam. Bij twee STS-passages werd het gevaarpunt bereikt. Bij alle STS-passages speelden verwachtingspatronen een rol. In twee gevallen was de verwachting dat de trein op normale wijze zou binnenkomen op het station. Hierdoor was er onvoldoende aandacht voor de seinbeelden en werd de afwijkende seinopvolging niet opgemerkt. In de twee andere gevallen werd na een geel sein niet goed geanticipeerd op rood (o.a. doordat men afgeleid was door een aanwijzing) en werd de snelheid onvoldoende aangepast.

Tips naar aanleiding van STS-passages

Het is vanzelfsprekend dat je na geel afremt naar 40 km/h. Uit de STS-incidenten komt echter naar voren dat dit nog niet altijd gebeurt. We rekenen op jullie aandacht hiervoor. Wanneer je anticipeert op volgende seinbeelden, zorg dan ook voor voldoende focus op het eerstvolgende seinbeeld.
Zorg bij het aannemen van een aanwijzing dat dit niet ten koste gaan van de aandacht voor het sein (zie Handboek Machinist). Veiligheid gaat voor alles. Wanneer je wordt opgeroepen in het 40 km/h-gebied breng je de trein tot stilstand voordat je de aanwijzing aanneemt.
Meldingen onveilige situaties afgehandeld
Het aantal meldingen van onveilige situaties is iets minder dan voorgaande maand. 23 meldingen betroffen gladde sporen. Dat is dan weer meer dan vorig jaar dertien meldingen. De overige meldingen waren grotendeels perron- en seingerelateerd. Het percentage afgehandelde meldingen is 83,1%.

Opvallend deze maand is een aantal meldingen waarbij sprake is van overmatige drukte op het perron bij cico-palen. Hierdoor staan reizigers dicht bij de rand van het perron. Een mogelijke verklaring hiervoor is de extra drukte door de start van de scholen en het einde van de vakantieperiode.

Meldingen en bedrijfsongevallen
In september zijn 296 bedrijfsongevallen gemeld waarvan 31 ongevallen hebben geleid tot verzuim. Dat is een flinke stijging in alle categorieën. Vijf medewerkers raakten fysiek gewond door struikelen, vallen of stoten van het hoofd, twee medewerkers waren getuige van een suïcide en veertien medewerkers van een aanrijding. Tien medewerkers hadden te maken met agressie-incidenten. Op dit moment hebben we geen duidelijke verklaring voor deze stijging.

Incidentmeldingen Spoorwegveiligheid
In september hebben zich zes spoorwegveiligheidsincidenten voorgedaan, Vier STS-passages en tweemaal was sprake van een botsing tussen rangeerdelen. Verder zijn zestien onveilige gebeurtenissen gemeld, waarvan vier betrekking hadden op treinen welke te lang waren voor het perron en twee waarbij sprake was van onterecht sleutelen. Er kwamen zes technische STS-passages voor. Eén opvallende melding betrof een incident van splitsen van materieel met open deuren.

Treinen niet (volledig) langs het perron
In september zijn er net als in augustus zeven meldingen binnengekomen waarbij een trein niet (volledig) langs het perron paste. Opvallend is dat het drie keer is voorgekomen in Haarlem met een trein uit de 2100-serie (Amsterdam – Haarlem – Den Haag Centraal). Vijf van de zeven incidenten zijn ontstaan in de be- en bijsturing. Diverse verbetermaatregelen, die allen betrekking hebben op instructie, zijn in gang gezet om het aantal meldingen te laten dalen.


Bron: Concernveiligheid, 06 november 2014

phanter
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 176
Lid geworden op: 23-08-2014 17:47

Bericht door phanter » 06-11-2014 16:29

Dat splitsen met de deuren dicht wordt ook nog wel eens vergeten.......

Plaats reactie