Reactie Directie NSR op brief Werkgroep Agressie Ht

Personeels gerelateerde zaken
Plaats reactie
Michiel
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 25-07-2014 18:41

Reactie Directie NSR op brief Werkgroep Agressie Ht

Bericht door Michiel » 07-03-2015 08:56

Beste collega's,

Hartelijk dank voor jullie brief over de veiligheid van collega’s in onze treinen en op de stations.

Laten we direct helder zijn.
Op dit punt denken wij precies hetzelfde:
Agressie is en blijft onacceptabel of, zoals we het onlangs hebben gezegd in onze campagne: ‘Handen af van onze mensen!’.
Agressie heeft bij NS de hoogste prioriteit om te bestrijden.
Wij willen dat alle collega’s veilig kunnen werken en dat onze reizigers veilig kunnen reizen.
Veel gevallen van agressie komen door het niet hebben van een treinkaartje.
Dat zwartrijden, als primaire oorzaak van agressie, willen we snel aanpakken.
Een belangrijke maatregel die we daarvoor nemen is het in gebruik nemen van de poortjes op stations.
In 2014 hebben we de poortjes op 26 stations geactiveerd.
Dit jaar gaan we hetzelfde aantal halen.
Een groot deel daarvan willen we versneld activeren, waaronder Rotterdam Centraal en Delft.
Voor omwonenden en passanten van zogenoemde ‘interwijkstations’ introduceren we een passagepas.
Deze willen we dit jaar voor meerdere van deze stations aanbieden.
Dat doen we in samenwerking met de betreffende gemeentes.
Als dit net zo goed verloopt als bij de introductie van de passagepas voor Rotterdam Zuid en in goede samenwerking met de gemeentes, dan verwachten we dit jaar op nog eens zeven extra stations (bovenop de geplande 26) de poortjes in gebruik te kunnen nemen.

Wij zijn dagelijks bezig met deze problematiek en staan altijd open voor ideeën die bijdragen aan de veiligheid van onze collega’s en reizigers.
Jullie brief heeft ons extra geïnspireerd.
Onze dank daarvoor!
Het is goed om te zien dat we op heel veel punten hetzelfde denken.

Hieronder een eerste reactie op de voorstellen uit jullie brief.

Verzoek 1: Structurele dubbele bemensing treinen in de weekendavonden Natuurlijk moeten collega’s tijdens hun werk veilig zijn en zich ook veilig voelen.
Daarom vinden we het een goed idee om te onderzoeken of we de veiligheidsbeleving van collega’s mee kunnen wegen in de keuze voor op welke treinen dubbele bemensing en/of inzet van collega’s van Veiligheid & Service (V&S) wenselijk is.
Los van de ‘harde’ agressiecijfers.
Wij gaan hierover graag verder in gesprek met de ondernemingsraad.
We kiezen er bewust voor om twee hoofdconducteurs in te zetten op die treinen waar de kans hoger is dat zich veiligheidsproblemen voordoen.
We baseren ons hierbij op agressiecijfers en op informatie uit het Lokaal Veiligheidsoverleg.
Daarnaast zetten we onze collega’s van V&S daar in waar zij het meeste nodig zijn.
Als de actualiteit daarom vraagt en bijvoorbeeld bij geplande evenementen. Op de stations op het nachtnet verzorgen de collega’s van V&S ingangscontroles.
Naar aanleiding van signalen uit het Lokale Actieteam van Oost-Brabant Noord-Limburg zijn er in jullie productie-eenheid sinds enkele weken ook ingangscontroles op alle eerste en laatste treinen van de dag.
(tenzij zij worden opgeroepen om elders assistentie te verlenen)
Door deze flexibele inzet van collega’s spelen we gericht in op behoefte en actualiteit.

Verzoek 2: De politiek indringender wijzen op hun verantwoordelijkheid Agressie is een maatschappelijk probleem waarin ook de politiek een belangrijke verantwoordelijkheid heeft.
Dat zijn wij met jullie eens.
Daarom onderhouden wij onder andere nauwe contacten met de verantwoordelijke minister.
Naar aanleiding van de brandbrief die wij, samen met de vakbonden VVMC, CNV en FNV Spoor, aan Minister Opstelten van Veiligheid & Justitie hebben gestuurd is de minister zelf poolshoogte komen nemen in januari 2014.
Resultaat van deze gezamenlijke actie was dat de minister heeft toegezegd de politiepost op Amsterdam Centraal Station open te houden.
We zien nu dat deze politiepost en de samenwerking met NS- en OV-collega’s in Amsterdam zijn vruchten afwerpt.
In de nieuwbouw van de stations Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Breda zijn intussen ruimtes gereserveerd voor de politie.
Om als uitvalsbasis te gebruiken en om samen met V&S briefings te houden.
Collega’s en reizigers kunnen daar dan ook terecht om aangifte te doen. Op Schiphol hebben we dit inmiddels ook geregeld door goede afspraken te maken met de Koninklijke Marechaussee die daar is gestationeerd.
Onze inzet is er verder op gericht om voor de andere grotere stations permanente politieaanwezigheid te behouden.
Agressie tegen OV-personeel en dan met name tegen NS-collega’s is voor de Tweede Kamer, maar ook voor het kabinet, onacceptabel.
We zetten ons voortdurend, samen met de vakbonden en medezeggenschap, in om dit maatschappelijke probleem op de politieke agenda te houden en concrete en haalbare maatregelen voor te stellen.
Zo hebben we succesvol gelobbyd voor de introductie van een verblijfs- en reisverbod, om onruststokers te kunnen weren uit treinen en stations.
Die twee wetten zijn nu aangenomen door de Tweede Kamer.
Een treinverbod opleggen als iemand structureel overlast geeft, is al mogelijk.
Recent is dit nog gebeurd bij een reiziger die meerdere overtredingen heeft begaan.
De mogelijkheid om een stationsverbod op te leggen is nu dus ook goedgekeurd door de kamer en wordt in overleg met het Openbaar Ministerie uitgewerkt.
Dus ook het stationsverbod kunnen we binnenkort toepassen.
Belangrijk om dit succesvol te laten zijn, is dat collega’s die in aanraking komen met agressie hiervan altijd aangifte doen.
Om dit makkelijker te maken, werken we via het Landelijk Overleg Sociale Veiligheid aan de mogelijkheid om digitaal aangifte te kunnen doen.
In dit overleg is trouwens ook ruimte om andere nieuwe initiatieven te onderzoeken.
Collega’s kunnen ideeën aandragen via het Lokaal Veiligheidsoverleg.

Verzoek 3: Iedereen binnen boord houden die na een agressie-incident na twee jaar niet terug kan keren in oorspronkelijke functie
Ook wij vinden dat collega’s die in aanraking komen met agressie goed begeleid moeten worden.
Daarom hebben we de opvang en nazorg voor deze collega’s goed geregeld.
Eerste opvang wordt verzorgd door de wachtdienst; om tot rust te komen en als eerste ‘arm om de schouder’.
Nazorg wordt verleend door de eigen leidinggevende.
Als dat nodig is, is ook specialistische hulp beschikbaar.
En er is de collegiale opvang door ‘Vangrail’ waarin ervaringsdeskundigen hun collega ondersteunen om weer aan het werk te gaan.
Collega’s krijgen in dit traject dus maximale aandacht en begrip.
Hoe lang het duurt om zo’n incident te verwerken verschilt per persoon.
Dat geldt ook voor de vraag of deze collega weer kan terugkeren in zijn oude functie.
Als goed werkgever vinden we het belangrijk dat hij of zij aan het werk kan blijven.
We zorgen er dan ook altijd voor dat we hem of haar helpen bij het zoeken naar passend werk.
Binnen of buiten NS.

Verzoek 4: Betere uitrusting door scholing Ook wij geloven in het opleiden van medewerkers om hen zo goed mogelijk te ondersteunen in het omgaan met agressie.
Jullie brief heeft ons doen besluiten dat we dit thema jaarlijks terug willen laten komen in de herinstructie.
Dat gaan we regelen.
In de HC-opleiding is dit thema al goed geborgd en dat blijft zo.
Daarnaast zijn er bijvoorbeeld speciale modules waarin alle hoofdconducteurs en collega’s van Veiligheid & Service met elkaar in gesprek gaan over wat zij het beste kunnen doen in een agressieve situatie (de-escalerend handelen).
Deze modules worden gewaardeerd en bieden onze collega’s handelingsperspectief.
Wij vinden het daarom belangrijk dat alle collega's deze module volgen en dat staat voor dit jaar gepland.
Verder willen we starten met een proef met de training Search, Detect and React voor de LIST teams.
In deze training leren cursisten om mensen(menigten) te scannen op afwijkend gedrag, daarop proactief te reageren en preventief te handelen. Na de training kunnen zij dan bijvoorbeeld abnormaal gedrag dat leidt tot ongewenst gedrag herkennen en daardoor vroegtijdig agressie of ordeverstoringen voorkomen.
Ook leren zij situaties onder controle te houden en te voorkomen dat paniek uitbreekt.
Als deze proef succesvol blijkt, overwegen we deze training ook voor alle collega’s van V&S.
We omarmen jullie voorstel om een kijkje te nemen in de keuken van de politie voor onze collega’s van Veiligheid & Service aangezien zij – net als de politie – geweldsbevoegdheid hebben.
De directeur Concernveiligheid zoekt contact met de politie om dit te organiseren.

Verzoek 5: Ondersteuning hoofdconducteur op VIRM6 Het materieeltype alleen is op dit moment geen criterium om vast te stellen of we extra collega’s inzetten ten behoeve van sociale veiligheid.
Zoals beschreven bepalen we dit aan de hand van (actuele) agressiecijfers, input vanuit de Lokale Veiligheidsoverleggen en te verwachten problemen.

Verzoeken 6 en 7:
Meer bemensing BEKE-treinen (flex-team V&S zoveel mogelijk standaard inplannen)
Uitbreiding flexteams van Veiligheid & Service naar 4 – 6 personen en inzetbaar van begin tot einde reizigersdienst
Voor V&S kiezen we voor gerichte inzet (zie ook onze reactie op verzoek 1). We zetten deze collega’s in op basis van meldingen (‘InformatieGestuurd Optreden’).
Dat maakt het mogelijk om aanwezig te zijn op die treinen en stations waar dat het meest nodig is.
Bij inzet op een trein is dan, samen met de aanwezige hoofdconducteur(s), sprake van een team van drie of vier collega’s.
Standaard bestaan de V&S-teams uit twee personen.
Afhankelijk van de situatie en de te verwachten problemen combineren we teams.
it gebeurt in overleg tussen de teammanager en securitymanager.
De teams van V&S zijn daarnaast van begin tot einde reizigersdienst aanwezig op de back up stations.
Om de taken en diensten van V&S nog gerichter te kunnen plannen, zijn we deze maand gestart met een pilot met een nieuw planningssysteem (Tutis) in Zwolle, Amsterdam Regio, Amsterdam, Alkmaar en voor LIST Amsterdam.
Samen met politie en andere vervoerders houden we daarnaast jaarlijks circa 35 ‘stop & go’- acties waarbij we in grotere groepen optreden.
We controleren dan alle reizigers op een bepaald station en in de treinen op een geldig vervoerbewijs.
Deze acties helpen zwartrijden voorkomen en hebben een positief effect op de veiligheidsbeleving van reizigers.

Verzoek 8: Cameratoezicht station en treinen Net als jullie vinden wij cameratoezicht belangrijk.
En daar investeren we ook in.
Er is inmiddels cameratoezicht op ruim 50 stations en in onze SLT’s en Nieuwe Intercity’s.
Al het nieuwe (op de balkons en in de rijtuigen) en het nog te renoveren materieel (op de balkons) rusten we ook uit met camera’s.
De camera’s op de stations worden 24/7 ‘realtime’ uitgelezen.
De camerabeelden van de treinen worden op dit moment uitgelezen na een incident.
Het is nog niet mogelijk om op treinen ‘realtime’ mee te kijken.
In de toekomst kan dat wel. Verder hebben we onlangs besloten om een proef te doen met ‘bodywear camera’s’.
Wij vinden, net als jullie, dat camera’s ook tijdens een verbouwing van een station hun werk moeten kunnen blijven doen. Samen met ProRail houden we die stations dan ook extra goed in de gaten om waar nodig (ook op ad hoc-basis) camera’s te verplaatsen en/of te repareren.

Verzoek 9: Open en eerlijk over agressie Iedere maand wordt er een overzicht gemaakt van de agressie-incidenten die zich in de maand ervoor hebben voorgedaan.
Deze overzichten zijn beschikbaar via het Lokaal Veiligheidsoverleg.
We nemen jullie suggestie om deze informatie voor alle collega’s beschikbaar te stellen graag over.
Dat doen we dan via iNSite (in de Toolbox Sociale Veiligheid).
Om te zorgen dat collega’s de Toolbox weten te vinden, brengen wij deze geregeld onder de aandacht via onze nieuwsberichten (oNS Nieuws).

Tot slot
We hopen dat we in deze brief onze eerste reactie helder hebben verwoord. We lichten het een en ander graag toe in een gesprek.
We willen dan ook afspraken maken over hoe we hieraan samen een vervolg gaan geven.

Met vriendelijke groet,

Marjan Rintel, directievoorzitter NS
Reizigers Nanouke van ’t Riet, directeur Service & Operations
Audrey Vos, plaatsvervangend MSO Oost-Brabant Noord-Limburg
Frank Reitsma, directeur Concernveiligheid
The Way To Hell Is Paved With Good Intentions.

Michiel
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 25-07-2014 18:41

Bericht door Michiel » 07-03-2015 09:04

Even het geheugen opfrissen.

De Werkgroep Agressie Ht is een niet-vakbondsgebonden initiatief van een aantal collega's uit standplaats Den Bosch.
Ik was een van deze collega's.
De onderstaande brief is namens de Werkgroep op 31 januari jl verzonden.
En al eerder op dit forum door mij gepost.

http://densdraaischijf.forum2go.nl/brie ... t1171.html

De brief van de Directie NSR is op donderdagmiddag 5 maart jl aan ons verzonden.
Dat is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden, dus nog voor het afschuwelijke agressie geval in Hoofddorp!

Lees de antwoorden maar een rustig door zou ik zeggen.
Om onze brief van 31 januari jl en deze brief op zijn waarde te schatten, positief of negatief, moet je eigenlijk het hele gebeuren van 6 maart even in je gedachten weglaten.
En vorm dan gerust je eigen mening hierover!

Als Werkgroep hebben wijzelf nog niet inhoudelijk op de brief van de Directie NSR gereageerd.
Dat is een bewuste keuze van ons geweest.
Zo kan iedereen vrijelijk zijn of haar mening vormen zonder ons oordeel.
Wij zullen op een later tijdstip wel met een reactie komen.

We hebben n.a.v. de gebeurtenissen van 6 maart jl. wel de volgende mail naar onze collega's gestuurd.

Beste collega's,
In de afgelopen vier weken zijn we als werkgroep heel intensief bezig geweest met wat ons bezig houdt als het gaat om agressie op en rond het spoor.
En hebben gisteren met jullie de brief van de directie die het resultaat van tot dan toe met jullie alleen gedeeld.
In onze begeleidende brief hebben we daarbij ook aangegeven dat we inhoudelijk nog niet willen reageren.
Om een ieder de kans te geven over de dagelijkse realiteit na te denken.

Tot onze ontsteltenis hebben wij vanochtend het afschuwelijke bericht ontvangen dat een collega van ons zwaar mishandeld is station Hoofddorp.
Naarmate de dag vorderde drong ook bij ons de ernst van deze agressie in volle hevigheid tot ons door.
Wij zijn er emotioneel van aangeslagen en geschokt van alweer een waanzinnig gebeuren.
De brief die we hebben mogen ontvangen lijkt er voor nu dan ook even helemaal niet meer toe doen.
Het klinkt haast surrealistisch....
Als Werkgroep hebben we er voor gekozen om onze onmacht met jullie te delen.
Maar kiezen er voor om op dit moment nog steeds niet inhoudelijk te reageren.
Ondanks dat wij ervaren dat onmacht verwordt tot pure frustratie!
Het zou het werk van de afgelopen weken voor ons gevoel een één klap teniet doen.
En dat is juist iets wat wij niet willen!

Directie NS, ondernemingsraad én vakbonden beraden zich vanuit ieder zijn rol en verantwoordelijkheid op wat te doen.
Als Werkgroep komen wij volgende week met een inhoudelijke reactie.
En wensen alle betrokkenen voor nu en in de toekomst alle wijsheid toe.

Werkgroep Agressie Ht.


Tenslotte, een opvallend detail in onze brief van 31 januari jl.
Daarin vragen we specifiek om een duidelijkere stellingname richting de politiek.
Toeval of niet, dat was tijdens de persconferentie van 6 maart jl helder en duidelijk zichtbaar en te horen.

Michiel
The Way To Hell Is Paved With Good Intentions.

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 07-03-2015 11:21

De passagepas voor omwonenden, denk dat de eerste al gauw via Verkoopsites of onderhands van eigenaar gaan wisselen...........

Zeker als deze op zeer grote schaal huis-aan-huis verspreid gaan worden in vele steden wordt deze net zo algemeen als nu de Zwartreiziger !

Hoe dom kan je zijn !

Verder is een afgesloten systeem pas enigszins waterdicht als alle stations poortjes hebben, en deze ook allemaal dicht zijn.
Wat heeft het voor nut om slechts 75 procent dicht te doen ? Gaat een zwartreiziger dan via het dichte of nog open poortje ?

Zo zijn poortjes in Delft natuurlijk prima, maar als Delft zuid en Rijswijk geen poortjes hebben, heeft het natuurlijk allemaal weinig nut.

Gr Remkraan
Wie schrijft, die blijft

Plaats reactie