De Wildemangroep voor de 2e keer over agressie

Personeels gerelateerde zaken
Plaats reactie
popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

De Wildemangroep voor de 2e keer over agressie

Bericht door popeye » 17-03-2015 09:38

De Wildemangroep voor de 2e keer over agressie en ...........
wie de baas is bij NS?

Let op: 3e bericht maart 2015

In ons eerste extra bericht van maart hebben wij al stilgestaan bij de agressie op en rond het spoor. Jammer dat ons voorstel niet is overgenomen om alle hc’s hun zegje te laten doen over hun vak en de agressie die juist zij ondervinden. Want er leven veel ideeën bij deze collega’s en dat geldt natuurlijk ook voor de Veiligheids en Serviceteams. Laat ze maar los op dit onderwerp en wij zijn ervan overtuigd dat er goede en bruikbare voorstellen op tafel komen. Directie: Schroom niet en raadpleeg je eigen personeel. Bij De Wildemangroep kwamen ook al veel reacties binnen: Geef de hc weer zijn/haar oude regelruimte terug om te bepalen of iemand nu wel/niet zwart reist en hoe daar mee om te gaan. Ook genoemd: UvB, weg ermee! Of BOA weg bij de hc. En een soort meldsysteem via een app, alert, of infobord van NS met de tekst: “Help, op spoor 8b vindt nu een mishandeling plaats”, dit om reizigers te mobiliseren en te laten anticiperen in de hulpverlening. Alle beetjes helpen en zo kan wellicht de dader goed worden omgeschreven of zelfs gefilmd. Een van onze briefschrijvers meldt bespuugd te zijn van kin tot kruin en dat de dader bekend was. Ondanks hulp van NS (Juridische dienst) en het management is de verdachte pas na een jaar voor de rechtbank verschenen en…. u raadt het al: Vrijgesproken! Dat levert bij alle betrokkenen zo’n berg frustraties op, daar kom je zeker als bespuugde niet meer van af.

Als Wildemangroep zijn wij ook op zoek naar het juiste antwoord om agressie te voorkomen. Wij zijn aan het rondvragen in het buitenland hoe het daar gaat. In Portugal is op de trein zeer duidelijk kenbaar gemaakt dat je zonder kaartje niet welkom bent. Zit je toch zonder in de trein of heb je meteen al een grote bek tegen de hc, dan loopt deze door zonder te reageren en meldt zijn belevenissen aan een ‘ophaalploeg’ op het eerstvolgende station. De lastige klant wordt onmiddellijk en zonder tegenspraak uit de trein gehaald (geen vertraging) en beboet. Dat bedrag loopt op tot zelfs 100 x de ritprijs: Goede morgen! En meteen even aftikken. Pinnen mag. Kijk, dat is nu eens effectief optreden: Eerst de trein uit en pas daarna (achteraf, met hulp van de hc) uitzoeken wat er mis ging. Moet geen wildwest worden.

We gaan als Wildemangroep verder met ons onderzoek naar buitenlands beleid, maar realiseren ons wel dat wij zo op de stoel van de vakbeweging gaan zitten en dat het bovendien veel tijd vergt. Er is een roep om De Wildemangroep om te vormen tot een vakbond, maar daar zijn er al vier van, lijkt ons niet handig. Hoewel de eerste Online Vakbond in Nederland (OViN) oprichten wel aantrekkelijk klinkt. Lage contributie en hoge participatie van de leden want alles elektronisch! Maar goed, voor nu hebben wij twee oud NS-ers en ook mede oprichters van De Wildemangroep gevraagd ons te komen helpen, zij hebben nog voldoende energie en vrije tijd over om te helpen bij deze tijdrovende klussen.

Dan nu iets geheel anders dat ons dwars zit en dat is de zeggenschap in ons eigen bedrijf, het baas zijn bij NS(R). We maken het allemaal mee dat een ondergekotste trein niet kan worden schoongemaakt. Ook al zijn er schoonmakers op het perron aanwezig, maar die zijn weer niet gecertificeerd voor de trein. En die van de trein mogen niet in de cabine en weer anderen mogen niet tussen de sporen lopen. Kortom, volstrekt overbodige regelgeving die ons dwarszit. En zelfs een hoge pief lukt het niet dit te doorbreken. En dat bedoelen wij nu met zeggenschap, wij hebben (van hoog tot laag) niets meer te vertellen in ons eigen bedrijf. Er staat tijdens de buitendienststelling tunnel Dt een onjuist bordje (verkeerde tijden van rijden zonder toeslag) bij de Intercity Direct te Rtd. Bordje is een week niet verwijderd of gewijzigd met als gevolg o.a. agressie in de trein, zo meldde ons een trainsteward. Er liepen managers sg 62 rond voor reizigersinformatie en zelfs die kregen het niet voor elkaar die bordjes te (laten) verwijderen. Een verwarmde wachtkamer openstellen voor koukleumende reizigers lukt in dit bedrijf gewoon niet! Extra openstelling van een kiosk: vergeet het maar. Geen enkele zeggenschap over zaken die direct met de service aan de klant te maken hebben. Dat kan niet, maar het bestaat.

Ziehier, enkele voorbeelden van zaken die voor frustratie zorgen bij het personeel. En als je dit vaak genoeg meemaakt loopt die frustratie op en moet een uitweg vinden. Dat kan zelfs leiden tot negatief gedrag tegenover bedrijf, klant en/of manager. Allemaal verklaarbaar en ook logisch. En dan roept Timo Huges op om de klant op 1, 2 en 3 te zetten en zegt de (gefrustreerde) collega: los nu eerst eens die open eindjes en zeggenschap bij NS op en pas dan kunnen wij die klant bieden wat gevraagd wordt! Marjan Rintel is voorstander van het opruimen van de hokjesgeest bij NS en dus het verminderen van frustratie én het vergroten van de zeggenschap. Wij helpen graag bij de bestrijding van hokjes en kleilagen. Dus, Marjan, blijf daarom De Wildemangroep lezen voor goede, praktische ideeën en tips! Ook roepen wij de lezer op om Marjan te helpen van die hokjes af te komen. Kom 1, 2, 3 op met je plan, er is werk aan de winkel, voor Marjan, voor het personeel en voor NS: Reageer via ons emailadres.
De Wildemangroep

dewildemangroep@hotmail.com https://www.facebook.com/dewildemangroep

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 17-03-2015 16:00

Het is waar. We gaan kapot aan regels en procedures.
Er heerst een angstcultuur als het gaat om verantwoordelijkheid nemen.
We durven geen fouten te maken omwille van de procedures.
Te veel regelgeving leidt tot wanprestaties als boven genoemd.
Tweede probleem is het eeuwige op de eertse rang willen zitten zonder een cent te willen investeren. Bovengenoemde punten geven wel aan hoe agressie kan ontstaan. Willen we een vreedzaam en werkbaar OV dan is het geven en nemen. Maak het verkrijgen van een plaatsbewijs gemakkelijk. Zorg voor comfortabele wachtgelegenheden. Winddicht, verwarmd en evt met kiosk.
Dat zou al een stuk schelen. En Ja! Het kost ook iets.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Plaats reactie