De Wildemangroep heeft last van een stroomstoring….

Personeels gerelateerde zaken
Plaats reactie
karel
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 30-08-2014 12:27

De Wildemangroep heeft last van een stroomstoring….

Bericht door karel » 10-04-2015 20:01

April 2015, extra bericht
We hebben een grote stroomstoring en NS is te traag met de herstart van de treindienst.
Onze vrienden van De Telegraaf, VVD, CDA, D66 en Arriva zijn er als de kippen bij om
luidruchtig te kwaken over herinvoering van het ‘rondje om de kerk’ en om ons bedrijf af te
branden. Vreemd, want de luchthaven is twee dagen lang 2500 koffers kwijt en daar wordt
niet over gerept: géén Kamervragen, géén vette koppen! De reactie van matennaaier
Arriva is niet bijzonder, iedere gelegenheid grijpen zij aan om NS af te zeiken en zichzelf in het
zonnetje te zetten. Moederbedrijf DB (100% eigenaar) lag overigens met een beetje wind ook
grotendeels stil, terwijl wij aan deze kant van de grens moeiteloos overeind bleven. Wij
hebben Arriva er niet over gehoord en dat noemen wij selectieve verontwaardiging. En dat
allemaal om iedere concessie maar te kunnen inpikken, zielig hoor en ook een beetje onfris.
Er komt een moment waarbij de (provinciale) overheid eindelijk zal inzien dat deze
versnippering van treinbedrijven geen enkele toegevoegde waarde heeft en moet worden
afgeschaft. De klant zal er blij mee zijn dat er weer één railbedrijf is i.p.v. poortje in en poortje
uit bij al die verknipte bedrijfjes die het leuk vinden om met treintjes te spelen. En wat staat er
in de krant? “Provincies kunnen aanbesteding niet aan”. En “Aanbesteding is een zooitje”.
Het bevestigt maar weer dat we moeten stoppen met de aanbesteding van het OV. De
provincies hebben er geen kaas van gegeten en laten het over aan machtswellustige
pennenlikkers en dure adviesbureaus. Dáár gaan onze belastingcenten naar toe, want de
aanbestedingsgekte kost bakken met geld en “blijkt ook niet helemaal zuiver te verlopen”,
aldus enkele hoogleraren. En wéér zijn er geen Kamervragen gesteld door D66, CDA en VVD.
Het ‘rondje om de kerk’ zorgt voor veel ongemak bij de reizigers omdat de lange trajecten in
stukjes moeten worden gehakt. Zit geen reiziger op te wachten. Bij een verstoorde treindienst,
zoals bij de stroomstoring, moeten machinisten op alle baanvakken kunnen worden ingezet
en daarvoor bevoegd zijn. Die bevoegdheid heb je als machinist alleen als je op die
trajecten rijdt, Arriva weet dit! Het aantal passages door een rood sein is relatief hoger bij
bedrijven die de hele dag een rondje om de kerk rijden, dus aantoonbaar onveiliger. In 2012
bij NS per 1 miljoen kilometer: 0,7. Arriva 1,02. Veolia 1,37. Connexxion 2,05. Daarnaast is het
‘rondje’ bij NS een dure grap en dat moet doorberekend worden aan de klant. Hiermee is
genoeg aangetoond dat NS geen ‘rondje’ moet invoeren, het is saai, geestdodend, duur en
gevaarlijk! Wij willen juist méér variatie en rust in de diensten. Na het bloedige slagveld rond
de kerk in 2000 is er geen directie meer geweest die het rondje wilde promoten, sterker nog,
zij bleken ronduit tegen! Wij twijfelen dan ook niet aan de reactie van Timo en Marjan….
Wel knap van de politici dat juist zij de Collectieven wakker maken. Tegen zoveel onbenul,
onbegrip, ondeskundigheid en onnozelheid past ook maar één antwoord: met gestrekt been
erin! Natuurlijk moeten wij intern leren van onze fouten, want zo lang wachten met de
herstart na een storing is echt niet meer te verkopen. Aan niemand, ook niet aan onszelf. We
moeten het heft zelf in handen nemen. Na een meltdown gewoon gaan pendelen van en
naar je standplaats. Ga rijden, iedereen helpt mee, ook de Tm’s. Alles, hoe ongecoördineerd
ook, is beter dan wachten op géén opdracht en onze klanten in de kou te laten staan. Wij
hebben het eerder geschreven aan Timo en Marjan: wees niet bang, kijk naar buiten,
vertrouw je mensen, geef ze verantwoordelijkheid en decentraliseer tot op het individu.
De Wildemangroep (DWG)
Toegift: DWG weet dat haar berichten door velen gelezen worden en dat de inhoud herkend wordt en
instemming ontvangt. Ook managers en beleidsmedewerkers, zo vernemen wij, herkennen wat wij
schrijven. Wij vroegen een aantal managers hun specifieke zorgen met ons te delen. Maar geen van
hen durfde dit, ondanks hun enorme bezorgdheid over de stand van zaken bij NS. Wij begrijpen echter
en respecteren hun lastige positie. Ook de ervaringen van managers blijven welkom. Anoniem?
dewildemangroep@hotmail.com https://www.facebook.com/dewildemangroep

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 11-04-2015 13:01

En die mening deel ik al jaren.
Het spoor moet weer een bedrijf worden. Daar zit minstens 98 jaar ervaring.

En dan die stroomstoring.
Dat het een chaos wordt is voorspelbaar maar bij het opstarten ontbreekt het chronisch aan een goede regie. Daardoor duurt het zo lang voor er weer beweging is de zaak is. Meestal pas de volgende dag wanneer ieder er weer een nachtje over heeft geslapen (of niet) en de nachtdiensten het materieel weer recht hebben weten te breien.
Dus ga terug naar de HVL zoals vroeger en laat de marktwerking over aan de goederen.

Flip
Een rondje om de kerk moet je dan alleen in zulke situaties doen en niet het hele jaar door.
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Plaats reactie