Spoorpersoneel kritisch over afspraken sociale veiligheid

Plaats reactie
kniptang
Moderator
Berichten: 208
Lid geworden op: 30-05-2014 20:19

Spoorpersoneel kritisch over afspraken sociale veiligheid

Bericht door kniptang » 28-03-2015 16:16

Het spoorpersoneel is blij met het onderhandelingsresultaat tussen de vakbonden en de directie van NS over verbetering van de sociale veiligheid, maar kritisch over de uitvoering daarvan. Ze willen dat de bonden er op toezien dat het spoorbedrijf de gemaakte afspraken ook daadwerkelijk nakomt.

Dit bleek afgelopen donderdag en vrijdag 26 en 27 maart bij de ledenraadplegingen op de standplaatsen Arnhem, Eindhoven, Lelystad, Roosendaal, Rotterdam en Utrecht over het onderhandelingsresultaat. De opkomst en belangstelling was goed, en de discussies die gevoerd werden waren levendig.

Voor wie dit nog niet wist: na een extreem gewelddadig agressiegeval tegen een conductrice op 6 maart jongstleden in Hoofddorp was voor het spoorpersoneel de maat vol en ontstond hevige beroering. Ook de politiek én de publieke opinie lieten zich niet onbetuigd, hetgeen uitmondde in topoverleg tussen minister Blok, staatssecretaris Mansveld, de NS-directie en de vakbonden. De uitkomst was een serie van acht afspraken over extra maatregelen tegen agressie, waaronder dubbele bemensing op verschillende tijdstippen en lijnen.
Voor uitvoering van het onderhandelingsresultaat is instemming van de leden van de vakbonden vereist. Dit verklaart de ledenraadplegingen als initiatief van de bonden samen. In totaal worden vijftien standplaatsen bezocht. Komende week zijn hiervan nog negen standplaatsen te gaan. Dat zijn:

Maandag 30 maart: Den Haag, Zwolle en Maastricht (09.00 -11.00 en 15.00 – 17.00 uur).
Dinsdag 31 maart: Amersfoort, Hoofddorp en Alkmaar (09.00 -11.00 en 16.00 – 18.00 uur).
Woensdag 1 april: Amsterdam, Hengelo en Zutphen (09.00 -11.00 en 15.00 – 17.00 uur).

Staat hier boven ook jouw standplaats? Kom dan ook en laat je stem horen!

Bestuurder Huub van den Dungen van FNV Spoor zal de inbreng van de leden verzamelen en aansluitend terugkoppelen met NS. “Ik heb nog geen datum waarop het overleg met de directie zal plaatsvinden”, zegt hij, “maar ik vind dat we in ieder geval snel met elkaar om de tafel moeten om handen en voeten te geven aan de uitvoering van de acht maatregelen, inclusief afspraken over hoe wij NS daar aan kunnen houden. Ik denk dat we de uitkomsten in een VAP moeten gieten: een Veiligheids ActiePlan, een naam die ik hier overigens terplekke verzin.”

bron fnvspoor

Plaats reactie