Voorstellenbrief cao NS 2015

Plaats reactie
karel
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 30-08-2014 12:27

Voorstellenbrief cao NS 2015

Bericht door karel » 31-03-2015 19:10

Investeren in vakmensen = investeren in het spoor

Utrecht, 31 maart 2015

Geachte NS,

Hierbij ontvangt u de voorstellen van FNV Spoor voor de nieuwe cao NS.

Onze voorstellen zijn gebaseerd op het algemeen arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV en vastgesteld na raadpleging van onze leden werkzaam bij NS. We hebben onze leden (en niet-leden) via een tweetal internet-enquêtes in de gelegenheid gesteld hun wensen, opvattingen, meningen ten aanzien van de nieuwe cao en een nieuwe pensioenregeling kenbaar te maken. Hiervan is door een zeer groot gedeelte van onze achterban gebruik gemaakt.

Sinds de afronding van de vorige cao-onderhandelingen (voorjaar 2013) heeft NS te maken gekregen met een aantal ingrijpende gebeurtenissen. Het Fyra-debacle dreunt nog altijd na. Tegelijkertijd wist NS de concessie op het Hoofdrailnet en regionale concessies (Alphen-Gouda, Limburg) binnen te halen.

We moeten vaststellen dat deze (deels externe) ontwikkelingen hun sporen binnen het bedrijf hebben achtergelaten. Sinds het najaar van 2014 worden de signalen van NS-werknemers steeds luider dat zij steeds minder goed in staat zijn hun werk naar behoren te kunnen doen. De (werk)druk op medewerkers is naar hun, en onze, mening te hoog geworden met het gevolg een afnemende kwaliteit van dienstverlening en, minstens zo belangrijk, het steeds sterker worden gevoel dat afspraken niet (kunnen) worden nagekomen.

NS staat voor grote uitdagingen. De wellicht grootste uitdaging is het aantrekken en behouden van goed gekwalificeerde werknemers. Niet alleen zal het bedrijf de komende jaren worden geconfronteerd met een versterkte uitstroom van werknemers, m.n. veroorzaakt door de pensionering van werknemers, doch evenzeer met het gegeven dat jongeren (schoolverlaters) de keus hebben (of gaan krijgen) uit vele mogelijkheden, beroepen en sectoren. Wil NS verzekerd zijn van voldoende instroom en behoud van (huidige) werknemers dan zal het zijn (toekomstige) werknemers een aantrekkelijk aanbod moeten doen. Dat aanbod zal naar onze overtuiging moeten bestaan uit goede arbeidsvoorwaarden, veilig en gezond werken, zeggenschap over en invloed op de eigen werksituatie, ontplooiingsmogelijkheden.

In de afgelopen jaren hebben de werknemers de looneisen gematigd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat onze leden het verbeteren van lonen, toeslagen en vergoedingen als een belangrijke eis voor de komende cao-onderhandelingen hebben gesteld.

FNV Spoor streeft echter niet alleen naar het verhogen van het loon. Zij wenst evenzeer afspraken te maken over andere zaken die het aantrekkelijk maken om NS-werknemer te willen worden en blijven.

Onze leden hebben verbetering van koopkracht, behoud van werk en duurzame inzetbaarheid als belangrijkste prioriteiten gekozen voor het komende cao-traject. We willen met u concrete maatregelen afspreken waardoor werknemers in hun werk gezond, gemotiveerd en productief hun pensioenleeftijd kunnen halen. Hierbij past een solide en aantrekkelijke pensioenregeling.

Investeren in vakmensen = investeren in het spoor
Onderzoek toont meer dan eens aan dat het innovatief vermogen van bedrijven in hoge mate afhankelijk is van de regelmogelijkheden die werknemers zelf hebben. Zeggenschap van werknemers over hun werktijden, regelruimte en autonomie, investeren in hun vakmanschap en ontwikkelmogelijkheden zijn wat ons betreft de pijlers voor innovatie. Duurzame arbeidsrelaties zijn naar onze mening hierbij van cruciaal belang. Met onze cao-voorstellen willen wij aan deze thema’s invulling geven. Hiermee wordt ook het werkplezier en de werkzekerheid van werknemers gediend en tevens het belang van een goede toekomst voor NS.

In 2014 werd de “Eén NS-gedachte” gelanceerd. Een uitdagende, aantrekkelijke en vanzelfsprekende gedachte. FNV Spoor stelt vast dat deze gedachte nog niet volledig en consequent in het handelen van NS is verwerkt. Zo stellen wij vast dat er ruim 5000 NS-medewerkers niet kunnen rekenen op de cao NS: de NS-Retail medewerkers zijn aangewezen op de horeca cao, die overigens al ruim een jaar niet meer is afgesloten.

Een vergelijkbare situatie doet zich voor bij het project “ Meten in de trein” (“Veldwerk Reisomvang”). Hier zijn de werkzaamheden uitbesteed aan organisaties als Ipsos, Connexie of aan zzp-ers. Dit met alle arbeidsvoorwaardelijke en arbeidsrechtelijke consequenties van dien. Een bedrijf als NS onwaardig.

NS zet de reiziger op 1,2 en 3. De reiziger verwacht van NS punctualiteit, schoon en veilig vervoer tegen een aanvaardbare prijs. FNV Spoor stelt vast dat NS het realiseren van deze cruciale klantenwensen slechts ten dele in eigen beheer uitvoert. Zo bleek tijdens de schoonmaakacties in 2014 hoe kwetsbaar NS is geworden door de volledig uitbestede schoonmaak. De treinen en stations vervuilden met de dag en NS stond machteloos langs de kant toe te kijken.

Het waarborgen van een maximale sociale veiligheid voor reiziger en werknemer behoort tot de belangrijkste verantwoordelijkheden. Het afschuwelijke agressiegeval in Hoofddorp toont nog maar eens hoe kwetsbaar NS-medewerkers zijn in de uitoefening van hun werk. NS zal waar mogelijk, in samenwerking en samenspraak met de overheid, maar ook op eigen initiatief, het veiligheidsniveau tijdens en rond het werk moeten verhogen.

Daar waar NS zich te afhankelijk heeft gemaakt van externe partijen is een grondige herbezinning op het uitbesteden van deze kerntaken van NS dringend op haar plaats. NS doet er goed aan in navolging van de rijksoverheid de schoonmaakactiviteiten weer in te besteden. FNV Spoor pleit voor een vergelijkbare operatie aangaande de uitbestede beveiligingsactiviteiten.
In 2013 hebben werkgevers en werknemers op landelijk niveau afspraken gemaakt in het Sociaal Akkoord. Wij willen met u uitvoering geven aan deze afspraken zonder dat dit de onderhandelingen aan de cao-tafel belast. Meer specifiek gaat het dan om afspraken over aantallen banen voor de doelgroep uit de Participatiewet, afspraken over het beperken van onzekerheid als gevolg van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) en afspraken over de reparatie van opbouw en duur van de WW alsmede om maatregelen voor preventie van en herplaatsing bij werkloosheid.

Wij gaan er vanuit dat we in een constructief en creatief overleg tot een nieuwe cao kunnen komen. Wij behouden ons het recht voor om tijdens het cao-overleg met nieuwe voorstellen te komen.

Met vriendelijke groet,
Namens de onderhandelingsdelegatie FNV Spoor,

Huub van den Dungen
Bestuurder FNV Spoor
h.vandendungen@bg.fnv.nl

klant123
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 467
Lid geworden op: 21-07-2014 15:03

Bericht door klant123 » 01-04-2015 11:09

2015 - Nummer 3
CAO onderhandelingen NS van start!

Vandaag op 31 maart 2015 zijn de onderhandelingen voor een nieuwe NS CAO van start
gegaan. Op deze eerste onderhandeldag worden de voorstellenbrieven van NS en vakbonden
uitgewisseld en toegelicht indien nodig.

De speerpunten van de VVMC voor deze onderhandelingen zijn:
Beloning (o.a.):
- + 5% primair voor de looptijd van 1 jaar,
- + 25 % ORT
- Extra E-trede

Arbeids- en rusttijden (o.a.):
- Van Rode zondag naar Rood weekend
- Reistijd is diensttijd bij opleidingen
- Weekend inzet
- Aanpassen CO regeling
- Pauze

Sociaal beleid (o.a.):
- Ouderenbeleid
- Duurzaam inzetbaar
- Sociaal en financieel vangnet.

Op 9 april zullen de eerste echte onderhandelingen starten. Via de website, facebook, twitter
en deze CAO flitsen houden wij jullie als vanouds op de hoogte.
De voorstellenbrief van de VVMC (en ook die van de andere partijen) is te vinden op de
VVMC website.

Met vriendelijke groet,
Namens de CAO commissie,
Wim Eilert
Bestuurder VVMC

phanter
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 176
Lid geworden op: 23-08-2014 17:47

Bericht door phanter » 01-04-2015 16:38

klant123 schreef:
De speerpunten van de VVMC voor deze onderhandelingen zijn:
Beloning (o.a.):
- + 5% primair voor de looptijd van 1 jaar,
- + 25 % ORT
- Extra E-trede
Niet realistisch, maar overvragen voorkomt misschien dat er weinig overblijft :idea:

Plaats reactie