Column: Het gevoel van veiligheid

Plaats reactie
mcnwim
Beheerder
Berichten: 742
Lid geworden op: 04-05-2014 13:37

Column: Het gevoel van veiligheid

Bericht door mcnwim » 08-04-2015 16:19

Afgelopen weekend voerde ik op “social media” een discussie over het geweld dat met name onze conducteurs ondervinden in de uitoefening van hun vak. Mijn punt is namelijk, dat agressie niet zal verdwijnen en dat het moet gaan over hoe we onze collega’s op de trein en in de stations een veiliger gevoel kunnen geven.

Laat ik het uitleggen. Kijk naar onze overheid en ze zullen het in alle toonaarden ontkennen, maar de openbare orde is een bezuinigingspost geworden.

Zelf maakte ik dit mee het afgelopen jaar. In de kop van Noord-Holland werd mijn conducteur met de dood bedreigd en bellen naar de veiligheid centrale van de NS leverde op dat het zo’n 45 minuten zou duren voordat er politie zou zijn. De bezuinigingen zijn namelijk buiten de Randstad al zo ver doorgevoerd dat er nog maar één politie auto rond rijdt. De agressie pleger kwam ermee weg in dit geval.

In verkiezingstijd roepen de politieke partijen om het hardst dat er meer “blauw” bij moet op de straat, maar in de praktijk is men gewoon bezig de helft van de politie bureaus te sluiten.

Mijn overtuiging is dat de “Openbare Orde” het domein moet zijn van de overheid, maar helaas onze politiek verantwoordelijke leiders denken daar anders over en zien het enkel als een begrotingspost, waardoor we in het Openbaar Vervoer de steeds heftig wordende agressie meestal zelf moeten opknappen.

Als bovenstaand probleem niet wordt opgelost en de overheid niet zijn verantwoordelijkheid neemt, zal elke maatregel alleen een pleister zijn op een stinkende wond. Van participerende reizigers tot OV verbod en van toegangspoortjes tot langdurig straffen.

Het komt allemaal voorbij in de discussie en bij elke maatregel zijn er voor en tegenstanders. Maar in essentie gaat het over onze conducteurs die op de trein hun werk moeten doen. En onze medewerkers Veiligheid & Service die ondersteuning verlenen als er agressieve reizigers zijn en er voor zorgen dat stations veilig blijven.

En als de conducteurs aangeven om in de gevaarlijke uren voortaan met zijn tweeën te willen lopen en Veiligheid & Service graag de beschikking heeft over wapenstok en peperspray, dan is dat niet de oplossing van het agressie probleem.

Maar feit blijft wel dat er elke dag opnieuw gemiddeld twee keer heftige agressie is tegen NS personeel en als ze zich door bovenstaande maatregelen een stuk veiliger voelen, moeten we dat gewoon doen en wel zo snel mogelijk.

John Martens
Kaderlid FNV Spoor

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 08-04-2015 16:56

Joh! Ik kan niet anders zeggen dan dat je groot gelijk hebt.
De kabinetten Rutte en dus de VVD willen een kleinere overheid. Zij willen dus een op Amerikaanse leest geschoeide samenleving waarbij de rol van de overheid geminimaliseerd is en de markt gemaximaliseerd.
Dat levert grote winsten voor het bedrijfsleven op en een minimum aanverantwoordelijkheid voor de overheid. Of we het nu hebben over politie, energievoorziening, gezondheid etc etc, dat is wat ze willen.
Of we er nu beter van worden is wel bewezen dat dat geheel niet het geval is. De top wordt er alleen maar rijker van en de middelmoot en onderlaag armer. Kijk maar naar de banken. Zo snel weer op de markt gooien nadat de belastingbetaler er miljarden voor kon ophoesten. Bij de ING gingen daarna de bonussen en hoge salarissen weer hemelrijk hoog en dat gaat bij de ABN ook gebeuren.
We hebben een groeiend aantal hoogbejaarden die zorg nodig hebben en als gevolg sluiten we de verzorgingshuizen en groeien de bonussen van de verzekeraars weer torenhoog.
We hebben het aantal politiebureaus drastisch ingekrompen en de criminaliteit groeit weer als kool. Voor elke drugscrimineel die opgepakt wordt komen er drie voor terug.
Amsterdam moet al recherche capaciteit huren uit andere regio"s omdat er bezuinigd is.
Het enige wat wij kunnen is anders stemmen. Helaas.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Plaats reactie