De menselijke maat

Plaats reactie
popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

De menselijke maat

Bericht door popeye » 24-04-2015 12:55

We staan aan de vooravond van weer een nieuwe Koningsnacht. En een daarop volgende Koningsdag. En enkele dagen later is het alweer 1 mei, oftewel de Dag van de Arbeid, die de FNV dit jaar in Amsterdam uitgebreid viert als de Dag van de Echte Banen (vergeet niet in je agenda te noteren!). Het zijn voorbeelden van grote manifestaties waarvan we er jaarlijks meer hebben en waarvoor miljoenen mensen in de trein stappen om bij aanwezig te kunnen zijn.

En elke keer weer – nou vooruit: bijna altijd – gaat het goed en komen al die mensen veilig en op tijd op hun bestemming aan. Dat vinden we niet meer dan normaal. En dat is het natuurlijk ook, omdat het zo hoort.

Dat het steeds zo goed gaat, is welbeschouwd een wonder. Het vervoer regelen tijdens grote, landelijke manifestaties vergt namelijk een mega-operatie op het gebied van ICT, techniek, materieel en wat al niet meer. Maar zijn het toch niet vooral de vakmensen op en rond het spoor die ervoor zorgen dat het ook écht goed gaat?

Dit is nou wat ik noem de menselijke maat die het succes van mega-operaties bepaalt. ICT, techniek, materieel en alle andere ‘ondersteunende hardware’ functioneert alleen naar behoren als het goed wordt onderhouden en bediend. En dat is precies wat al die vakmensen op en rond het spoor doen: de onderhoudsmonteurs, de planners, de bijstuurders, de machinisten, de baanwerkers – ik houd op ze allemaal te benoemen, want ik wil niet het gevaar lopen ook maar één functie te vergeten. Nou vooruit, deze dan nog: de conducteurs en servicemedewerkers die zorgen voor de menselijke maat ín de trein en óp de stations. Het zijn álle mensen die op, aan en voor het spoor werken, die het verhaal tot een succesverhaal maken.

Dergelijke mensen – correctie: vakmensen – gun je toch een goede cao? Nee, sterker nog: zulke mensen verdienen toch alleen de allerbeste cao? Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat ik dit betoog maar eens meeneem naar de cao-onderhandelingstafel van NS waar we momenteel druk overleg voeren. Mogelijk is dit ook een goed idee voor mijn collega’s Jacqueline Lohle en Veronika Teunissen die momenteel eveneens middenin een cao-traject zitten bij respectievelijk ProRail en de railinfra-bedrijven.

Huub van den Dungen, vakbondsbestuurder FNV Spoor

Plaats reactie