CAO Flits

Gvc is ok
Volwaardig forumlid
Volwaardig forumlid
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-08-2014 09:37

Bericht door Gvc is ok » 03-05-2015 12:36

Dus voor éénmalig 6000 euro (bruto?) de onregelmatigheidsvergoedingen afkopen? Dat bedrag van 6000 euro bruto kun je, met wat dienstjaren, in 12 maanden met veel laat en nacht ook bij elkaar verdienen.

(En dat de rest van je carrière elk jaar weer... Afbeelding)

Ik vraag mij ook af welke éénmalige vergoeding de mensen kunnen verwachten die nu in hun rooster, vrijwillig of niet, vroeg en dagdiensten draaien. Deze krijgen op jaarbasis veel minder onregelmatigheidstoeslagen dus ook een kleinere afkoopsom?

theoschenk
Beginnend forumlid
Beginnend forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-02-2015 19:22

Bericht door theoschenk » 03-05-2015 12:52

phanter schreef:Dat is een enorme ingreep vooral bij gezinnen met kinderen waar met passen en meten het gezin draaiende kunnen houden .
Maar moet Ns daar dan rekening mee houden ?
Dan weet jij niet hoe het er aan toe gaat in het bedrijfsleven,daar lachen ze je hard uit als je komt met `mijn man/vrouw moet op de kindjes passen`dus ik kan dan niet .

kilimanjaro
Beginnend forumlid
Beginnend forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-05-2015 11:52

Re: CAO Flits

Bericht door kilimanjaro » 03-05-2015 14:58

kniptang schreef:
Weekendpoolers:
NS stelt voor om weekendpoolers (machinisten, HC;s en medw. V&S) aan te nemen voor de vrijdag tot de maandag met eigen kaders binnen de CAO.
Wat is de volgende stap , Gebroken diensten ?

Lars515
Volwaardig forumlid
Volwaardig forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 11-05-2014 19:51

Bericht door Lars515 » 03-05-2015 15:13

Remkraan schreef:En wat te denken van werken bij nacht en ontij, zonder ook maar een cent extra. Wie is daar nog voor te vinden.
Maar er zijn er natuurlijk volop welke graag handje-contantje de afkoopsom van rond de E 6000,00 willen ontvangen.
Dat ze de jaren erna een veel lager salaris gaan ontvangen zonder onregelmatigheid, vergeten ze dan even.....

Die weekendpoolers kunnen dan ook mooi op de feestdagen werken, immers levert ook niets extra meer op.

@-lars515: Kan mij niet voorstellen dat vroeg-laat-nacht binnen ongeveer anderhalve week gezond is. En dat week in, week uit.
Buiten het feit dat je priveleven dan een enorme chaos wordt.
Benieuwd wat ze willen met diegene welke al 30 jaren of meer alleen vroeg of laat draaien, en de ouderen welke in het kader van gelijkheid weer nachtdiensten moeten gaan doen......
Je kunt het je niet voorstellen, maar het is toch echt zo. Althans na de vaststelling dat geen enkele vorm van onregelmatigheid gezond is, is dit de gezondste manier om er mee om te gaan. En ik ben er 1tje die nachtdiensten slecht verteert. Daarbij is het aantal nachtdiensten in verhouding redelijk beperkt. Ze worden nu alleen door een smaldeel opgesoupeerd.
Maar ik begrijp dat er een dusdanige wildgroei aan persoonlijke roosters is dat het harmoniseren ervan op groot verzet zal stuiten. Ik zou dan wel graag uitgelegd zien of het handhaven van deze persoonlijke roosters het kort roteren voor medewerkers die alles draaien in de weg staat.
Er is natuurlijk wel een keerzijde aan deze munt en dat is de jonge generatie (hoeft niet eens qua leeftijd maar naar dienstverband) die op de één of andere manier geen enkel recht lijken te hebben op een beetje fatsoenlijk rooster maar mogen opvreten wat er overblijft als ..... enfin you get the point (en toch gewoon hetzelfde werk doen en een stuk minder verdienen)
Misschien verstandig om de jongelui er actiever bij te betrekken en dan niet uitsluitend uit te gaan van het warme bedje waar de oude hap in ligt :roll:
Met alle respect overigens, hoe ongenuanceerd het er ook staat. Generatieconflicten komen in ieder bedrijf voor.

Wat betreft afkopen onregelmatigheidstoeslag: NOOIT DOEN, niet eens over willen praten. Als je ziet wat er ervoor gedaan moet worden, maar vooral laten, is de huidige vergoeding al karig. Hoe vaak ik dergelijke voorstellen in mijn carriere voorbij heb zien komen. (De laatste keer hebben we mijn vorige werkgever gevraagd uit te rekenen hoe lang de gemiddelde werknemer nog moest tot aan zijn pensioen en dat als basis te nemen voor een afkoop. Dat was lachen, jaartje of 25, dus werd een afkoop van 25 jaar als redelijk beschouwd. Ging het voorstel gelijk weer de la in. :wink: )

Het is een vermomde bezuiniging die in 2 jaar wordt afgeschreven en waar de werkgever ieder jaar tot aan je pensioen de vruchten van plukt.
Onderwijl krijg je een afkoopsom waarvoor je tot aan je pensioen gaat betalen; Het is immers een vrijwillige loonsverlaging. Zelfs als het salaris gefixeerd wordt. Werkgever zal wettelijke (CAO) verhogingen dan willen verrekenen.
Ik begrijp uiteraard dat dit voorstel een schot voor de boeg is. De minachting die er voor het personeel uit spreekt stoort wel. Vooral omdat de directie van dit bedrijf struktureel op grote dossiers al jaren verschrikkelijk door het ijs zakt en het personeel daar direct en indirect ontzettend mee belast. Terwijl wij doorgaans wel ons werk doen.

popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

Bericht door popeye » 03-05-2015 15:30

Wat een achterlijke voorstellen toch weer ,het lijkt wel of het met iedere ronde nog gekker wordt :shock:

En dan lekker maken met een paar duizend euro ineens ,daar trappen wij toch niet in ?

of zou dat bij de tactiek horen, straks de rare voorstellen van tafel maar in plaats daarvoor een zeer beperkte inwilliging van de bond eisen ?

We gaan het meemaken .

Plaats reactie