Werken aan één gezond NS

Plaats reactie
Ted
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 13-06-2014 20:22

Werken aan één gezond NS

Bericht door Ted » 07-05-2015 16:29

Werken aan één gezond NS

Donderdag 30 april was de derde onderhandeldag in verband met de nieuwe NS-cao. Op 23 april hebben de vakbonden (FNV, VHS, CNV en VVMC) hun wensen toegelicht. Het NS cao-team heeft een toelichting gegeven op hun belangrijkste voorstellen voor collega’s die werken in roosters (hoofdconducteurs, machinisten, servicemedewerkers, monteurs en bijvoorbeeld de collega’s in de bijsturing).

Hans Hemels, directeur HR van NS: “We hebben op deze dag vooral gesproken over het belang van gezond blijven, nu we in Nederland steeds ouder worden en langer doorwerken. Er ligt daarom bijvoorbeeld een nieuw verlofvoorstel dat hierop inspeelt en dat zorgt voor meer eenvoud en flexibiliteit. Ook stonden we stil bij belangrijke onderwerpen als gezondere roosters, extra waardering voor vakmanschap en de bezetting bij NS. We zijn goed met elkaar in gesprek en ik zie uit naar de volgende ronde waarin we verder de diepte op deze en andere punten ingaan.”

Meer keus in nieuwe verlofregeling
In het nieuwe verlofvoorstel voor roostergebonden collega’s krijgt iedereen 5 weken basisverlof. Daarbovenop krijgt iedereen (ongeacht de leeftijd) naast 26 dagen WTV, een eigen persoonlijk verlofbudget van meer dan een week (1,1x de wekelijkse arbeidsduur). Dit kan je inzetten voor opleiding, vrije tijd, maar het kan bijvoorbeeld ook worden uitbetaald. Ook kan je je persoonlijke budget opsparen om, net als nu, op latere leeftijd minder te gaan werken.

Waarom zo’n nieuwe verlofregeling?
Hans Hemels: “De voordelen van allerlei verlofregelingen die er nu zijn pakken niet gelijk uit voor alle medewerkers. We hebben daarom een voorstel neergelegd waardoor jongere collega’s er op vooruitgaan en de huidige mogelijkheden voor ouderen qua verlof grotendeels gelijk blijven. Collega’s hebben steeds meer behoefte aan maatwerk en flexibiliteit qua verlof. Hier spelen we met de nieuwe regeling op in. De ene 61-jarige machinist wil bijvoorbeeld meer tijd of geld aan zijn hobby besteden terwijl een jongere collega hard op zoek is naar extra tijd voor omscholing of mantelzorg.”

Waardering vakmanschap
Er zijn veel roostergebonden medewerkers die binnen NS naast hun reguliere werk extra taken verrichten vanuit hun expertise en vakmanschap (lesgeven aan jongere collega’s, deelnemen in commissies, etc.). Dit is van grote waarde voor de NS-organisatie. NS overweegt dan ook hiervoor een vaste vergoeding in te voeren als blijk van waardering.

Overig
Andere onderwerpen die door NS zijn toegelicht zijn onder meer:

gezondere ‘voorwaarts roterende’ roosters; dit zorgt voor minder gezondheidsklachten dan de manier waarop we nu roosteren. Ook is dit belangrijk omdat iedereen langer moet doorwerken tot zijn pensioen,
het vereenvoudigen van het toeslagensysteem,
weekendpoolers; NS wil het mogelijk maken om mensen specifiek aan te nemen om vooral weekenddiensten te draaien. Hiervoor is aanpassing van de cao nodig. Dit kan bovendien helpen bij het dubbel bemensen van treinen om de sociale veiligheid te verhogen.
Vervolg
20 en 28 mei mei gaan de cao-gesprekken verder. Via het cao-plein op iNSite kun je van alle ontwikkelingen op de hoogte blijven en jouw stem laten horen tijdens de onderhandelingen.


Bron: Communicatie & Strategie, 07 mei 2015

Ted
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 13-06-2014 20:22

Bericht door Ted » 07-05-2015 16:31

Meer keus in nieuwe verlofregeling
In het nieuwe verlofvoorstel voor roostergebonden collega’s krijgt iedereen 5 weken basisverlof. Daarbovenop krijgt iedereen (ongeacht de leeftijd) naast 26 dagen WTV, een eigen persoonlijk verlofbudget van meer dan een week (1,1x de wekelijkse arbeidsduur). Dit kan je inzetten voor opleiding, vrije tijd, maar het kan bijvoorbeeld ook worden uitbetaald. Ook kan je je persoonlijke budget opsparen om, net als nu, op latere leeftijd minder te gaan werken.

Met dit plan gaat de oudere werknemer er toch dik op achteruit als ze aan de Ow uren gaan komen ?

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 07-05-2015 18:40

Als jij nu meer uren vrij hebt dan nu in de voorstellen aangegeven ga je dus op achteruit.
Das per leeftijd en contractduur, bv parttime, verschillend.

Maar dat zeg de topic titel al, " voor gezonder NS......."
Niet direct voor betere arbeidsomstandigheden
Wie schrijft, die blijft

MCNTon
Volwaardig forumlid
Volwaardig forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18-11-2014 14:36

Bericht door MCNTon » 07-05-2015 19:10

Remkraan schreef: " voor gezonder NS......."
Hup oudere werknemer ,meer werken met je krent
dat is gezond voor je Afbeelding

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 07-05-2015 19:46

Geld krijgen voor extra taken is wel een vooruitgang denk ik.
Als ik bedenk hoeveel tijd ik heb gespendeert aan instruktie geven en voorbereiden. En ook de tijd die ik heb gespendeert aan analyseclub DDar en EZR en nog zo wat projecten en projectjes. Dan moet NS nog wat bij mijn pensioen doneren. Daar stond dan wel een hoop lol en leerzaamheid tegenover. Dat moet ik ook erkennen.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 07-05-2015 23:36

Toelage voor een Mentor machinist is geloof ik op het moment E 1,00 per uur netto.
Kan me niet voorstellen dat dat fors meer gaat worden.....
Wie schrijft, die blijft

Mug
Beginnend forumlid
Beginnend forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-07-2014 19:17

Bericht door Mug » 08-05-2015 00:20

Ted schreef:Met dit plan gaat de oudere werknemer er toch dik op achteruit als ze aan de Ow uren gaan komen ?
En de jongere wordt later ook een oudere en gaat er dus uiteindelijk ook op
achteruit.

schuurmans
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 247
Lid geworden op: 11-06-2014 19:46

Bericht door schuurmans » 08-05-2015 08:36

Remkraan schreef:Toelage voor een Mentor machinist is geloof ik op het moment E 1,00 per uur netto.
Kan me niet voorstellen dat dat fors meer gaat worden.....
Die toelage gaan ze verhogen met 5 %

Dat wordt dan 1.05 euro per uur :roll:

popeye
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06-11-2014 16:52

Bericht door popeye » 08-05-2015 09:30

Ze hebben het over een andere verlofregeling,daar staan de ow uren volgens mij buiten .

Plaats reactie