Artitec Stoomlok NS 6300 in de winkel

Heb je nieuws of berichten voor dit forum ?
Zet ze hier
Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Artitec Stoomlok NS 6300 in de winkel

Bericht door Remkraan » 19-12-2014 12:24

NS stoomlok in model

Als het allemaal volgens de planning verloopt, komt de Artitec 6300 vanaf de laatste week 2014 in de modelspoorwinkel.

Voor iedereen welke geen raad weet met zijn/haar oudejaarsuitkering hoop ik wel dat deze voldoende zal zijn, de meest eenvoudige analoge uitvoering in schaal HO gaat E 599,00 kosten, een digitale met alles erop en eraan rond de E 728,00.

En voor iedereen welke nooit de echte heeft gekend, hier het model van deze imposante lok: http://www.artitec.nl/index.php/nl/comp ... rticle/209
Wie schrijft, die blijft

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 19-12-2014 12:36

Een schitterende machine.
Ik zou hem zo willen bestellen maar helaas is het wel een hoop geld.
Misschien moet ik toch eens de postcodeloterij gaan winnen.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

volwiel
Bronzen forumlid
Bronzen forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21-08-2014 15:21

Bericht door volwiel » 19-12-2014 13:39

Ik zal het aan deze Afbeelding vragen, maar ik geef mezelf weinig kans :???:

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Re: Artitec Stoomlok NS 6300 in de winkel

Bericht door Flip fluitketel » 20-12-2014 23:02

Remkraan schreef:NS stoomlok in model

Als het allemaal volgens de planning verloopt, komt de Artitec 6300 vanaf de laatste week 2014 in de modelspoorwinkel.

Voor iedereen welke geen raad weet met zijn/haar oudejaarsuitkering hoop ik wel dat deze voldoende zal zijn, de meest eenvoudige analoge uitvoering in schaal HO gaat E 599,00 kosten, een digitale met alles erop en eraan rond de E 728,00.

En voor iedereen welke nooit de echte heeft gekend, hier het model van deze imposante lok: http://www.artitec.nl/index.php/nl/comp ... rticle/209
De 6300en vormden het sluitstuk van de stoomtractie in Nederland.
Alle daarna in ons land gekomen typen zijn door oorlogsomstandigheden hier verzeild geraakt.
Al medio jaren 1925 was de NS directie er van overtuigd dat de stoomtractie in Nederland geen toekomst meer had. Men ging liever over op electrische en verbrandingsmotortreinen. Men wist natuurlijk al dat dit vele malen goedkoper was te exploiteren dan de onderhoudgevoelige stoomloks die bovendien twee man personeel kostten en lange omlooptijd hadden. Doch voor het toenemende gewicht van de stalen rijtuigen met hogere snelheden waren krachtiger stoomlocomotieven nodig dan de zo populaire 3700. Nadat eerst een viertal 3700 gebouwd werden met iets grotere cilinders die niet zo succesvol waren besloot men toch een nieuwe locomotief te ontwerpen op basis van de 3700 maar dan groter en met hogere keteldruk. Dit werden dus de 3900en. Voor het zware kolenvervoer uit Zuid Limburge werd als vervanging van de 6200en op basis van de nieuwe 3900 maar dan als tenderloc de 6300 ontworpen.
Beide machines zijn nimmer zo populair onder het personeel geweest als de 3700en en varianten. Het zeer hoge kolenverbruik was hier debet aan.
Maar ook waren de ketels kwalitatief de mindere. Het grote aantal pijpen verzwakte de pijpenplaten en daardoor traden nog al eens lekkages op.
Vooral de 6300 kwamen wel tot grote prestaties. Kolentreinen van 60, 20 tons kolenwagens totaal 1800 ton konden met 60 km/u op de vlakke baan worden gereden. Dit tot groot verdriet van de leerlingen die al het zweet op de rug kregen bij het zien van die treinen die zij moesten rijden.
Eigenlijk werden elders voor dergelijke vermogens al autmatische stookinrichtingen gebruikt. Maar in het kader van een eindigende stoomtijd bij NS vond met het niet de moeite om te investeren in efficiëntere machines. André Chaplon haalde in die tijd al meer vermogen en minder kolen en watergebruik uit zijn doorontwikkelde machines.
Toch waren de 6300en de grootste tenderlocs op normaalspoor in Europa.
En fraai waren ze zeker
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 21-12-2014 10:28

Mooi geschreven Flip.
Ongelofelijk jammer dat de enig overgebleven 6300 in het spoorwegmuseum staat opgeborgen, ver uit het zicht, in een kermisattractie.
Destijds bedacht door enkele decorbouwers zonder enig besef van historie.
Triest dat het zover heeft moeten komen met deze fraaie tenderlok, een van de mooiste loks van het museum.......

Gr Remkraan
Wie schrijft, die blijft

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 21-12-2014 12:27

Dat laatse is zeker het geval. In een woord doodzonde.
Ik heb dat een jaar of vijf geleden ook al kenbaar gemaakt bij de directie van het spoorwegmuseum toen ik mij ging oriënteren op wat te doen na mijn afscheid bij NS. Ik had toen het idee opgevat om in het spoorwegmuseum rondleidingen te gaan geven.
Per slot wordt ik door mijn kennissen als een lopende spoorweg-enceclopedie gezien. Toen echter waren er mensen genoeg. Maar op de vraag hoe ik het huidige museum vond kon ik het niet laten om ernstige kritiek te uiten t.av. de 6300. Daar hadden zij wat mij betreft ook de Austerity voor kunnen gebruiken of van die malle atractie af te zien.
Maar dat kunnen we helaas niet meer veranderen.
Wanneer je mij vraagt naar mijn favoriete stoomlokserie moet ik heel lang nadenken. De 6300 is er een van maar ook de helaas verloren gegane series als 6700 ( ezeltjes) 7000 ( ex NCS) 5500, 9500, 3400.
De 1700 valt hier jammer genoeg buiten omdat het feitelijk een vergrote 300 is ( grote groene van de SS) maar heeft wel een grote rol gespeelt.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 26-12-2014 22:48

Een beetje shoppen op de site van Artitec kwam ik nog een model van een 3700 tegen.
Op het oog zag het er best mooi uit. Voor een leek althans.
Een zeer storende factor vond ik een buitenliggens Walschaerts mechaniek voor de stoomverdeling. Dat kan natuurlijk niet omdat de 3700 en 3900 en 6100en en 6300en twee binnenliggende walschaertsmechanieken hadden. De stoomverdeling van de buitenschuiven kwam tot stand door de tuimelaars die achter de bufferbalk lagen.
Aan de buitenzijde zie je dus alleen de cilinders met drijf en koppelstangen.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 27-12-2014 00:14

Deze uitvoering van een Artitec 3700 heb ik nog nooit gezien, wel goed gekeken ?
Net als de 6300 is ook de 3700 erg waarheidsgetrouw nagemaakt.
Waar staat die foto, ben wel benieuwd.
Misschien kan je de link even plaatsen ?

gr Remkraan
Wie schrijft, die blijft

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 27-12-2014 21:14

Zelfde link als bovenstaand. Dan naar productcatalogus.
Dan zie je o.a een 3700 met buitenliggend walschaertsstoomverdeling.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 28-12-2014 00:06

Nu denk ik te zien wat je bedoelt, maar dat is niet van de stoomverdeling, maar de verbinding tussen kruiskop en smeeroliepomp.
Misschien voor de stevigheid iets te dik uitgevoerd, maar de echte 3737 heeft deze stang ook op deze plek.

Gr Remkraan
Wie schrijft, die blijft

Plaats reactie