Compleet onverwachts is de aankoniging gekomen dat NS 58 treinstellen heeft gekocht bij het Zwitserse Stadler.
Deze stellen zouden zeer snel geleverd kunnen worden, begin 2016, nog ruim eerder dan de CAF Sprinter Nieuwe Generatie.
Groot nadeel is wel dat er weer een relatief kleine serie treinstellen bij komt, naast SGM, SLT en CAF. Dat klinkt qua inzet, onderhoud en opleidingen, niet echt voordelig.
Bron: www.spoorforum.nl
Stadler FLIRT treinstellen voor NS
-
- Gouden forumlid
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 09-05-2014 22:50
Stadler FLIRT treinstellen voor NS
Wie schrijft, die blijft
-
- Beheerder
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 04-05-2014 13:37
NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. Het gaat om treinen van CAF -type Civity- die nu al rijden in meerdere landen. CAF kwam als beste uit de bus in een Europese aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. De treinen voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT) transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet). Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 mln euro. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.
lees verder op http://www.treinennieuws.nl/ns-kiest-na ... witterfeed
lees verder op http://www.treinennieuws.nl/ns-kiest-na ... witterfeed
-
- Beheerder
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 04-05-2014 13:37
-
- Gouden forumlid
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 09-05-2014 22:50
Alstom en Bombadier maken bezwaar tegen onderhandse gunning FLIRT treinstellen door NS
De NS wil ongeveer 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het Nederlandse spoorbedrijf zegt de treinen snel nodig te hebben.
Maar treinenbouwers Alstom en Bombardier maken bezwaar tegen de onderhandse gunning aan Stadler. De bedrijven spannen een kort geding aan.
NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en er snel meer Sprinters nodig zijn.
De NS wil ongeveer 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het Nederlandse spoorbedrijf zegt de treinen snel nodig te hebben.
Maar treinenbouwers Alstom en Bombardier maken bezwaar tegen de onderhandse gunning aan Stadler. De bedrijven spannen een kort geding aan.
NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en er snel meer Sprinters nodig zijn.
Wie schrijft, die blijft
-
- Zilveren forumlid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 14-09-2014 18:42
Snelle levering Zwitserse Sprinters essentieel voor reiziger
NS is voornemens om ca. 60 Sprinters te bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het betreft een zogeheten onderhandse gunning, omdat we de treinen al eind 2016 nodig hebben om onze reizigers vanaf eind 2016 extra zitplaatsen en comfort te kunnen bieden. NS heeft dit begin december bekend gemaakt. De treinen van Stadler (type Flirt) rijden al in meerdere landen en hebben zich al bewezen.
Vandaag werd bekend dat de treinenbouwers Alstom en Bombardier bezwaar maken tegen de voorgenomen bestelling bij Stadler en een kort geding aanspannen. "NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en we snel meer Sprinters nodig hebben. Wij zien de zaak met vertrouwen tegemoet en handelen zorgvuldig. Rechtszaken zorgen mogelijk alleen maar voor een latere komst van de benodigde Sprinters," aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.
Achtergronden
Door diverse omstandigheden (behoud ov-studentenkaart, het toevoegen van MBO-scholieren, etc.) bleek deze zomer dat NS relatief snel ca. 60 extra Sprinters nodig heeft dan eerder voorzien om de reiziger in alle omstandigheden voldoende zitplaatsen te kunnen bieden. Aangezien het tekort aan Sprinters zich al op korte termijn voordoet, is het doorlopen van een aanbesteding niet mogelijk. In een dergelijke situatie mag een spoorwegbedrijf overgaan tot onderhandse gunning, zoals NS nu voornemens is te doen bij Stadler. Andere opties, zoals de huur van treinen, bleken geen soelaas te kunnen bieden.
Het voornemen tot onderhandse gunning van de ca. 60 Sprinters aan Stadler is vooraf openbaar gemaakt door NS. Andere treinenbouwers konden formeel bezwaren uiten. Vandaag (24/12) werd duidelijk dat Alstom en Bombardier hierop een kort geding aanspannen omdat zij ook in aanmerking hadden willen komen voor deze onderhandse gunning. NS ziet de zaak met vertrouwen tegemoet omdat de partijen niet hebben kunnen aantonen ook te kunnen voldoen aan de behoefte van NS voor eind 2016. Stadler is in staat om snel Sprintertreinen te leveren, omdat zij al bezig is met een procedure voor toelating op het Nederlandse spoor. Daardoor kan NS zeker stellen dat eind 2016 de eerste nieuwe, comfortabele en zelfstandig toegankelijke Sprinters voor de reiziger het spoor op kunnen.
ns.nl
NS is voornemens om ca. 60 Sprinters te bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Het betreft een zogeheten onderhandse gunning, omdat we de treinen al eind 2016 nodig hebben om onze reizigers vanaf eind 2016 extra zitplaatsen en comfort te kunnen bieden. NS heeft dit begin december bekend gemaakt. De treinen van Stadler (type Flirt) rijden al in meerdere landen en hebben zich al bewezen.
Vandaag werd bekend dat de treinenbouwers Alstom en Bombardier bezwaar maken tegen de voorgenomen bestelling bij Stadler en een kort geding aanspannen. "NS betreurt deze gang van zaken, omdat het niet in het belang van de Nederlandse reiziger is en we snel meer Sprinters nodig hebben. Wij zien de zaak met vertrouwen tegemoet en handelen zorgvuldig. Rechtszaken zorgen mogelijk alleen maar voor een latere komst van de benodigde Sprinters," aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.
Achtergronden
Door diverse omstandigheden (behoud ov-studentenkaart, het toevoegen van MBO-scholieren, etc.) bleek deze zomer dat NS relatief snel ca. 60 extra Sprinters nodig heeft dan eerder voorzien om de reiziger in alle omstandigheden voldoende zitplaatsen te kunnen bieden. Aangezien het tekort aan Sprinters zich al op korte termijn voordoet, is het doorlopen van een aanbesteding niet mogelijk. In een dergelijke situatie mag een spoorwegbedrijf overgaan tot onderhandse gunning, zoals NS nu voornemens is te doen bij Stadler. Andere opties, zoals de huur van treinen, bleken geen soelaas te kunnen bieden.
Het voornemen tot onderhandse gunning van de ca. 60 Sprinters aan Stadler is vooraf openbaar gemaakt door NS. Andere treinenbouwers konden formeel bezwaren uiten. Vandaag (24/12) werd duidelijk dat Alstom en Bombardier hierop een kort geding aanspannen omdat zij ook in aanmerking hadden willen komen voor deze onderhandse gunning. NS ziet de zaak met vertrouwen tegemoet omdat de partijen niet hebben kunnen aantonen ook te kunnen voldoen aan de behoefte van NS voor eind 2016. Stadler is in staat om snel Sprintertreinen te leveren, omdat zij al bezig is met een procedure voor toelating op het Nederlandse spoor. Daardoor kan NS zeker stellen dat eind 2016 de eerste nieuwe, comfortabele en zelfstandig toegankelijke Sprinters voor de reiziger het spoor op kunnen.
ns.nl
-
- Beheerder
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 04-05-2014 13:37
NS bestelt definitief treinen bij Stadler
NS gaat definitief circa 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De bestelling wordt definitief nu Alstom en Bombardier hun eerdere bezwaren tegen de onderhandse gunning intrekken. Vanaf eind 2016 moeten de nieuwe treinen van het type FLIRT gaan rijden.
Eind december dreigde een kort geding van Alstom en Bombardier tegen de onderhandse gunning. Vandaag werd echter duidelijk dat partijen daarvan afzien, waardoor NS door kan met de bestelling en het proces geen onnodige vertraging oploopt. “Een belangrijke opsteker”, reageert Engelhardt Robbe, de CFO van NS.
lees verder op http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... um=twitter
NS gaat definitief circa 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De bestelling wordt definitief nu Alstom en Bombardier hun eerdere bezwaren tegen de onderhandse gunning intrekken. Vanaf eind 2016 moeten de nieuwe treinen van het type FLIRT gaan rijden.
Eind december dreigde een kort geding van Alstom en Bombardier tegen de onderhandse gunning. Vandaag werd echter duidelijk dat partijen daarvan afzien, waardoor NS door kan met de bestelling en het proces geen onnodige vertraging oploopt. “Een belangrijke opsteker”, reageert Engelhardt Robbe, de CFO van NS.
lees verder op http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... um=twitter