Laatste TRAXX-loc aan NS overgedragen

Berichten over ons materieel
Plaats reactie
dekkers
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 25-06-2014 11:25

Laatste TRAXX-loc aan NS overgedragen

Bericht door dekkers » 10-02-2015 10:02

Afbeelding

Betrokken geweest bij de inkoop, getest, gereedschap voor ingeslagen… Alle collega’s die een speciale rol hadden bij het ‘TRAXX-traject’ waren vrijdag aanwezig bij een bescheiden feestje in het Spoorwegmuseum. Daar werd de laatste van negentien TRAXX-locomotieven door fabrikant Bombardier overgedragen aan NS.

In zijn speech noemde Peter Ammann van Bombardier dat het wel erg apart was dat de loc nu voor liefhebbers twee dagen in het Spoorwegmuseum te zien zou zijn. “Dit is geen loc om in een museum neer te zetten. Misschien moet je dat doen over zo’n vijftig jaar, maar nu moet hij de baan op. Om decennialang jullie reizigers te vervoeren.”

Liesbeth Vrieze zat in het inkoopteam van de TRAXX. “Dat was een klus. We hadden maar kort de tijd om goede afspraken te maken. Zulke processen nemen veel tijd in beslag. We konden ons geen uitloop permitteren, die TRAXXEN moesten echt op tijd worden geleverd. Soms gaat het er dan hard aan toe bij de onderhandelingen. Maar we zijn er prima uitgekomen met Bombardier.”

Trainspotters
Emile Swinkels en Mayra van der Vlist zijn trainmanagers bij NS International én horen ook bij het Integraal Proefbedrijf, een deel van NS dat locomotieven en treinen test. Mayra: “En daarbij gaat het om de veiligheid. Bij deze TRAXX heb ik onder meer meegedaan aan het testen van de deursystemen.” De TRAXX trekt volgens het tweetal veel bekijk: trainspotters stonden op de daken van hun auto om een glimp ervan op te vangen. Mayra knikt nog eens goedkeurend naar het glimmende geel/blauwe gevaarte. “Ook mooi dat ‘ie in NS-kleuren is. Zo zie je nog beter dat NSR en NS International bij elkaar horen.” En Emile is vooral blij dat we hiermee de reizigers een goede treindienst kunnen bieden.

“We hebben er speciaal een nieuwe aardwind voor aangeschaft,” laat Sjaak Nugter van NedTrain weten. (Een aardwind is simpel gezegd een systeem om draaistellen mee te kunnen verwisselen, red.). Sjaak, werkzaam bij de afdeling die verantwoordelijk is voor de speciale gereedschappen: ”Een TRAXX-loc weegt veel meer dan veel andere treinen, we moesten dus wel een nieuwe aardwind hebben.”

Groot
Alle genodigden mochten ook even een kijkje nemen in de TRAXX-loc. Daar maakten ze graag gebruik van. Krijn van Herwaarden, van Inspectie Leefomgeving en Transport, nam met veel plezier even plaats op de bok: “Ik heb deze trein toegelaten op het spoor.” Anderen vergaapten zich vooral aan de grootte van de loc. Als je in zo’n loc staat, lijkt twintig meter ineens heel lang. Je moet verschillende ‘machinekamers’ door voor je in de volgende cabine bent.

Werkpaard
De TRAXXEN worden door NS ingezet op de HSL. Ze kunnen rijden op verschillende soorten spanning en zijn daarmee ook geschikt voor gebruik op het hoofdrailnet en de spoorwegen in België en Duitsland. Ze zijn voorzien van het moderne Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. Bombardier heeft al ruim 1800 TRAXX-loc’s geleverd aan meer dan zestig landen. “De TRAXX is een werkpaard en heeft zich bewezen,” zegt Maurice Unck, directeur Communicatie & Strategie, hierover.

bron InInsite

Plaats reactie