NS 1607 naar de sloop

Berichten over ons materieel
Plaats reactie
Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

NS 1607 naar de sloop

Bericht door Remkraan » 25-03-2015 21:39

We zullen er niet echt wakker van liggen, maar vandaag ging de voormalige NS 1607 naar de sloop in de Amsterdamse Westhaven.

Niet zomaar een 1600, maar de record lok uit 1989, welke toen heel Nederland deed verbazen over haar kunnen, ze was toen met de langste trein ooit gereden in Nederland onderweg.

Al jaren was ze aan lager wal geraakt, en nu dus uit haar jarenlange lijden op verlaten emplacementen verlost............. :cry:
Wie schrijft, die blijft

schuurmans
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 247
Lid geworden op: 11-06-2014 19:46

Bericht door schuurmans » 26-03-2015 09:02

NS1607 r.i.p :sad:

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 26-03-2015 10:45

De 1600en hadden voor Nederland een ongekend vermogen.
Doch hebben zij niet veel kunnen tonen wat zij werkelijk konden.
Onze hoogst toegestane snelheid bedraagt nog steeds 140 km/u terwijl zij geschikt waren voor reizigerstreinen van 800 ton met 160 km/u te kunnen rijden. Door het noodzakelijke verminderen van de asdruk werden zij ook direct slipgevoeliger en vond ik de prestaties in de goederendienst onder natte omstandigheden tegen vallen.
Ze waren voor onze begrippen wel stil en hadden redelijke loopeigenschappen doch konden wat het laatste betreft niet tippen aan de 1200en. De compressor was wel lawaaiïg en sloeg vaak aan en had een lage capaciteit. De bediening was natuurlijk wel veel gemakkelijker dan de oude loccen maar dat is in het kader van de voortscheidende techniek niet anders dan logisch.
Maar ook aan hun arbeidzame leven komt een einde. De 1600en zijn per slot ook al weer 30 jaar oud.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Bericht door Remkraan » 26-03-2015 15:37

Mooi geschreven Flip, maar met de kleine kanttekening dat ze dan wel 30 jaren oud zijn, zeker vergeleken met enkele volhouders uit de 1200 serie, maar relatief zeer kort gereden hebben.

De 1607 stond al weer zo'n 10 jaren werkeloos aan de kant, heb ik mij laten vertellen.......
Wie schrijft, die blijft

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 27-03-2015 12:33

Met die kanttekening krijg je van mij het grootste gelijk.
Gemiddeld mocht je altijd uitgaan van een gemiddelde levensduur van 40 jaar en het langdurig in de mottenballenbevinden van materieel is ook geen goed teken.
Verbazingwekkend vind ik het dan ook dat NS onlangs nog een serie Traxx BR186 aanschafte. Het zal duidelijk te maken hebben gehad met het Fyra debacle want tijdens mijn actieve NS tijd was er al sprake van dat de 1700en echt de laatste E-loccen waren die NS ging aanschaffen.
Binnenlandse IC diensten zouden na het einde van de levensduur van ICr allemaal met stroomlijnmaterieel uitgevoerd worden en de paar internationale getrokken treine konden door buitenlandse meersysteemloc's al de BR186 of BR189 gereden worden. een logische ontwikkeling dacht ik zo. Jammer misschien maar het is niet anders.
En zie door andere drama's veranderd het plaatje zomaar.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Plaats reactie