Materieel ontwikkelingen bij NS

Berichten over ons materieel
Plaats reactie
Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Materieel ontwikkelingen bij NS

Bericht door Remkraan » 30-10-2014 10:39

Diverse materieelontwikkelingen bij NS in de volgende fase

Vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van de frequenties op sommige trajecten en beperkte voorraden reserve-materieel schaft NS de komende jaren nieuwe Sprinters en Intercity’s aan. Ook worden treinen gemoderniseerd. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan hierbij voorop. Inmiddels zijn diverse materieelprojecten in de volgende fase beland.

Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.

De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.

Oude dubbeldekkers ingezet in afwachting nieuwe Sprinters
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december aanstaande verder elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes (DD-AR) uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Na een kleine technische opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG. In totaal komen komend halfjaar 18 treinstellen van dit type tijdelijk weer op het spoor. Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.

Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS (Intercity Nieuwe Generatie; ICNG). Deze treinen worden een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Het aanschaffen van treintypes die zich al hebben bewezen staat ook hier voorop net als bij de SNG. De treinen komen naar verwachting -als eerste op de HSL- per 2021 in dienst. De eerste fase van de aanbesteding waarbij enkele geschikte en erkende leveranciers worden geselecteerd loopt nu en moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.

Overig
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van het dubbeldekertype VIRM (Intercity) de komende jaren volledig gemoderniseerd en duurzamer gemaakt bij NedTrain in Haarlem, zodat ze weer jaren kunnen rijden. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Hierbij draait het vooral om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden deze rijtuigen opnieuw gespoten zodat met de gloednieuwe TRAXX-locomotieven een uniforme trein ontstaat. Van binnen vinden beperkte aanpassingen plaats, omdat de treinstellen zo snel mogelijk weer nodig zijn voor inzet in actieve dienst vanaf december.

Nog duurzamer met de trein
Vanaf 2015 rijden alle elektrische treinen van NS voor 50% op nieuwe groene stroom afkomstig uit nieuwe windparken. Vanaf 2018 is dit zelfs voor 100%.

Bron: Nieuwsbericht NS
Wie schrijft, die blijft

klant123
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 467
Lid geworden op: 21-07-2014 15:03

Re: Materieel ontwikkelingen bij NS

Bericht door klant123 » 30-10-2014 10:59

Remkraan schreef: Ook enkele andere oudere dubbeldekkers keren mogelijk tijdelijk terug op het spoor. Dit wordt nu onderzocht als mogelijke maatregel voor extra capaciteit.
Wederom een comeback van de DDM?

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 30-10-2014 11:04

Ik heb altijd gedacht dat ICR wel zo langzamerhand wordt uitgefaseerd.
Naar nu blijkt gaan ze dus nog weer langer mee.
Op zich zijn het prima ontworpen rijtuigen. Zij gaan nu al iets meer dan dertig jaar mee. Maar een levensduur tot na 2020 had ik nimmer kunnen vermoeden. Dat zou tevens betekenen dat zij daarmee ook de langste diensttijd in het reizigerverkeer van de stalen rijtuigen binnen NS krijgen.

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Remkraan
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 416
Lid geworden op: 09-05-2014 22:50

Re: Materieel ontwikkelingen bij NS

Bericht door Remkraan » 30-10-2014 14:11

klant123 schreef:.....Wederom een comeback van de DDM?...
Dat gerucht zingt al wat langer rond, maar zal nog wel wat voeten in de aarde hebben, denk maar aan flinke herindienststellingskosten (heeft bv geen ATBvv) en herinstructie......
Maar een aantal loks 1700 zijn destijds al omgebouwd, dus het zou kunnen.
Wie schrijft, die blijft

klant123
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 467
Lid geworden op: 21-07-2014 15:03

Bericht door klant123 » 30-10-2014 15:56

Mocht CAF de 120 sprinters gaan leveren, dan moet het zoiets worden denk ik:

http://www.caf.es/en/productos-servicio ... /index.php

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 30-10-2014 16:31

Die "CAF " Sprinters zien er best aardig uit. :razz:

Weet iemand hier in welk kleuren schema de omgespoten ICR's komen te rijden ?

Met vr gr ,
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

klant123
Gouden forumlid
Gouden forumlid
Berichten: 467
Lid geworden op: 21-07-2014 15:03

Bericht door klant123 » 30-10-2014 16:51

Je bedoelt de voormalige 'zuurstok' gekleurde Fyra rijtuigen ?
Die worden weer geel met blauw, zoals voorheen.

http://www.v250.nl/icr---benelux-fyra/i ... visie-2014

Peter Haaswijk
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 13-08-2014 10:57

Bericht door Peter Haaswijk » 30-10-2014 18:50

Ja, die bedoel ik.
Dat ze nog weer de zuurstokkleur zouden krijgen leek mij niet, maar toch.... :razz:

Bedankt,
Peter
NS vanaf 1920 tot nu ,vooral materieel en seinwezen.Ex Monteur SW Rtd .

Plaats reactie