Vliegramp Franse Alpen

Hier graag de berichten uit het overige OV in Nl
Plaats reactie
Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Vliegramp Franse Alpen

Bericht door Flip fluitketel » 28-03-2015 01:43

Al snel na de vliegramp in de Franse Alpen was de vermoedelijke oorzaak snel bekent en nu ook bevestigd.
Het is een zeer triest verhaal en op de eerste plaats mijn medeleven voor de nabestaanden.
Maar wat gaat er nu gebeuren?
In eerste instantie is suïcide een zeer uitzonderlijke oorzaak van een luchtvaartincident maar direct gaan al signalen de lucht in van minimaal twee personen in de cockpit zonodig een steward(es) of purser wanneer een van de piloten even naar het toilet moet. Of dat werkelijk zoden aan de dijk zet is de vraag het is wel de gemakkelijkste oplossing.
Wat als het geval ontstaat dat beide piloten hard nodig zijn en een van de piloten neemt even meer tijd voor zichzelf met de gedachte dat er immers toch al twee dienstdoende personen zich in de cocpit bevinden en die ene vliegende onwel wordt? Hoe snel kan er ingegrepen worden?
Ook al een zeer weinig voorkomnd scenario natuurlijk. Maar ik doel in dit geval op de regelgeving die dan weer ontstaat.
Het andere idee is om ook piloten psychologisch te testen tijden hun jaarlijkse medische keuring. Dat is nu niet het geval in tegenstelling tot de Nederlandse machinist.
Maar suïcidaal risicovolle personen die voor hun baan vrezen kijken wel uit om voor hun riskante verklaringen aan de arts en psycholoog te uiten.
En met computertesten zoals wij die kennen haal je die risico's er niet uit.
Een laatste oplossing lijkt mij weer een technische.
Nu is het zo dat piloten de keuze hebben om het slot op de cockpitdeur in de standen open, of uitsluitend met code of definitief op slot te hebben.
Dan lijkt het mij de oplossing om de stand definitief niet toe te passen en te aller tijden door een piloot de deur te kunnen deblokkeren.
En dan nog. Om hoeveel suïcidale gevallen gaat het eigenlijk?
op een periode van enige decenia zijn slechts een hand vol bekend.
Transport kent risico"s die vermeden moeten worden maar zoals de heer Baksteen al zei bij Pauw. Moet je met regelgeving wel oppassen. Voor je het weet crëeer je onwerkbare situaties en daar hebben wij ook zo onze ervaringen mee.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

schuurmans
Zilveren forumlid
Zilveren forumlid
Berichten: 247
Lid geworden op: 11-06-2014 19:46

Bericht door schuurmans » 28-03-2015 07:33

Ze kunnen in ieder geval flinke schadeclaim,s verwachten daar bij Lufthansa

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 28-03-2015 12:43

Overigens staat in de Volkskrant van vandaag een interessant interview met Jan Cocheret. Een Nederlandse piloot die schrijft voor het blad Piloot en Luchtvaart en vliegt voor Emirats.
Ik heb nog een tijdje correspondentie met hem gevoerd.
Vaak zeggen mensen die hun vak beheersen heel realistische dingen die soms door regelgevers ondergesneeuwd raken.
Regelgevers zijn geneigd alles regelmentair dicht te timmeren uit angst voor herhaling van een incident. Maar voorkomen is utopie..

Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

spoorjournalist
nieuws account draaischijf
Berichten: 244
Lid geworden op: 07-05-2014 19:21

’Je bekijkt collega’s met andere ogen’

Bericht door spoorjournalist » 30-03-2015 09:55

CHIPHOL -
Het wantrouwen in de cockpit neemt wereldwijd toe, na de schokkende massamoord van de jonge copiloot van Germanwings, Andreas Lubitz. Dat blijkt uit navraag van De Telegraaf bij vliegend personeel.
„Je gaat collega’s nu toch met andere ogen bekijken. Velen willen beter weten wie ze naast zich hebben zitten. Vaak ken je elkaar niet als je werkt voor een grote maatschappij. Dat geldt ook voor cabin crew”, aldus een KLM-captain.
„De screening van verkeersvliegers en controle op hun gedrag moeten worden aangescherpt en daar moet ook meer toezicht op komen”, vinden piloten.

bron :arrow: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2386 ... en___.html

Flip fluitketel
Diamanten forumlid
Diamanten forumlid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 08-07-2014 11:48

Bericht door Flip fluitketel » 30-03-2015 12:40

Nu het een westeuropese luchtvaartmaatschappij betreft is het weer ach en wee in de media.
We roepen om screening en periodieke psychologische testen etc,etc,etc.
Maar wat levert het op? Op de vele miljoenen vluchten in de afgelopen 50 jaar zijn nog geen lang geen 10 gevallen bekent van suïcidaal gedrag van een van de piloten.
Piloten weten niet altijd wie ze bij zich krijgen. Is dat erg? Vaste maatjes is ook niet alles zeker niet wanneer je elkaar niet kan hebben.
De Cowboy's zijn wel zo'n beetje uitgevlogen sinds de MCC trainingen.
Piloten moeten net als wij professioneel hun werk doen. Dat is ook eigen belang. Periodieke testen zeggen geheel niets omtrend de situatie waarin een piloot zich bevind. Wanneer je carriëre of je baan op het spel staat sta je niet met je problemen bij je werkgever te koop.
Periodieke testen leveren ook spanning op. Anderen die jouw werk niet kennen beoordelen of je wel of niet geschikt bent terwijl de testen dat niet kunnen bewijzen. Ze worden gedaan onder niet gebruikelijke omstandigheden. Simulatortrainingen zijn veel betrouwbaarder.
Bij NS is nooit aangetoond dat het wel of niet door de keuring komen een STS heeft veroorzaakt of voorkomen.
Flip
Stoomloc's zijn vervuilende beauty"s

Plaats reactie